söndag 28 mars 2021

Mot slutet av mars

 Det vilar något trolskt över duggregnsdagarna, ungefär så uttryckte sig tösen nyss efter sin tur till Hönö med kompisen. Två havstrutar blev hennes första obs och inledningen till vad jag hoppas blir en långvarig relation till Artportalen. Om några dagar är det tenta igen och hon tar morsans ord om att ta tillvara på dagsljuset på allvar, nå åtminstone på helgerna. Mina trolska helgdagar här hemma har inte gett några storslaget nya rapporter, men idag har jag fått se ormvråkarnas lek i våghalsiga stunttrick och en mycket arg korp som jagade en vråk på flykten. Det är storslaget nog i sin vanlighet. En ovanligt ljus börringevråk som håller till här har funnit sig en partner, och jag har även sett en ljus gräsandhona i en av grupperna nere vid ån. Färgavvikelser är tydligen inte något hinder för fåglarna, det tycks vara andra preferenser som avgör vem som får leka. Kloka djur. 

I går upptäckte jag ett litet fågelbo i julkransen när jag skulle påskpynta om den. Idag såg jag hur en gärdsmyg flög in där med näbben full av bomaterial och då den flög ut igen fick jag till ett mörkt, men synligt, bildbevis. Dörren där kransen hänger använder jag bara under den varma årstiden och blir det napp för honom ska jag naturligtvis inte störa, det är ändå jag som inkräktar på hans revir.

Jag har satt några kungsängsliljeknölar vid bäcken och snott vild murgröna och kaprifol i skogen och planterat dem vid foten av den förvuxna solitärboken. Hönorna lägger ett ägg var per dag och koltrasten sjunger. Nu väntar jag på att gransångaren kommer hit och chiffchaffar, han har synts vid den skånska västkusten och är väl här inom en vecka. Kanske man även får höra sig en sparv- eller pärluggla snart. Att bo på landet nu när våren nalkas är kanon, det är nästan så att man glömmer bort att gnälla.  

I övrigt kan jag meddela att jag på egen hand har lyckats klura ut hur man gör tabeller och duplicerar dem i programmet InDesign och är rätt stolt över det. Så i morgon ska jag be om alla siffror och parametrar som ska in, och försöka få in fler svar på enkäten. Fortsättning följer kanske. 

 Buckingham Nicks

Jag läser: Levande bygd, en antologi av Dag Hammarskjöld, Frithiof Nilsson Piraten, Evert Taube, Lars Madsen, Jan Olof Olsson, Per Olof Sundman, Björn von Rosen, Erik Rosenberg, Bertil Hagberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar