torsdag 25 juni 2026

berättelsen om berättelsen

vy från Ladonien


 I alla kulturer finns berättelser, det är vad man kan kalla etnocentrerande entiteter som sammankallar, enar och förenar en grupp människor och därmed även definierar sin motsats. De mest framgångsrika berättelserna är de som skapat ett system för traderande, det kan vara minnes- eller skriftsystem, olika sätt beroende på behovet av att konformera och bli konfirmerad. Vetenskapen är en sådan berättelse, religioner är det, likaså statsformer och juridisdiktionen. Sammantaget har dessa konformistiska, uteslutande och renodlade berättelser haft en enorm påverkan på den övriga befolkningen, varav en del hamnat utanför och valt, eller varit tvungna att särskilja sig från gruppen. Man brukar säga att en diaspora sker på två vis, med fötterna eller med eld, helt beroende på vilken möjlighet människan har att påverka sitt liv. 

Det mest framgångsrika (i meningen tillväxt) sättet att påverka en grupp människor på är genom tre olika kampanjer. Man inhägnar ett stycke land. Man gynnar energi (livs- och drivmedel) som går att plundra. Man monopoliserar vapen. Genom dessa tre kampanjer kan en stat växa exponentiellt, samtidigt som missnöjet hos invånarna stiger och staten snart kommer att kollapsa på grund av ett inbyggt systemfel som kallas orättvisa. Man brukar ge stater en medellevnadstid av ca 210 år. Det finns exempel som gått fortare och mycket längre, men när folket gör revolt eller går sin väg är resurserna för att bygga tempel och palats borta. Möjligheter öppnas för den breda massan istället, nya uppfinningar och nya berättelser. Vid riktigt hårda konflikter har de överlevare som varit mest trängda under en regim fått fly till oländig terräng, gärna upp i bergstrakter, där de kan få lov att leva sina liv som de varit vana vid i tider av fred. 

Runt omkring i världen finns statslösa enklaver som har fått fly förtryck, där små folk berättar sina särskilda sagor vid sina specifika lägereldar. Det största klustret av sådana enklaver kallas ofta Zomia, efter ordet zomi eller bergsmänniska. Grupper, klaner, kalla det vad du vill håller antingen fast vid en hierarkisk tradition eftersom kampanjen är enkel och lockande för människor som vill ha makt och status, oftast män med ett svart psykospektrum. Men snart kommer även dessa förtryckande regimer att implodera eftersom orättvisor gör att osämja uppstår. Eller så bygger man en ny tradition, baserat på erfarenheterna, och väver in förtryckande hövdingar, orättvisa, klimatrelaterade svältkatastrofer och en sång om frihet i sin berättelse. All form av berättande finns där för att konsolidera, trygga och glädja, men inte alla lyckas med det. 

Den form av statsbygge som bygger på lust och samarbete har en tendens att bli mycket långlivad, och tro mig när jag berättar, att folkminne är en seglivad sak. Människor vill inte bli förtryckta. 


Jag läser nu Goliath's Curse av Luke Kemp och har läst Mitt skydd och min storm av Arundhati Roy, fantastisk litteratur. 


tisdag 16 juni 2026

från ja till ö

pimpinell smakar gurka men är ful som få

 Kan man ta med sig när man dör, finns det färdigheter som funkar vid en kris, finns det onödiga saker, går det att glömma en tändsticksask, kostar rymden. Har tröjor blivit många, slipper man klippa gräs, smakar vatten, gömmer sig kunskap, dröjer visdom. Kan tankar ge smak kan färg ge form kan bröd bakas utan elvisp. Kan en ornitolog vara tondöv. 

Eftersom ja alltid är roligare, blondare, barnsligare, lekfullare och gladare är det ordet bäst lämpat att ta med sig till en öde ö. Ja är ett klokt val. Välj rätt. 


Leona Naess - Be Kinder 

Lana Del Rey - Finally Free

Jag har läst en hajpad bok och överlevt Ultravåld av Tone Schunnesson. Nu läser jag den fantastiska, mystiska, stiligt prosaiska Clarice Lispectors Stjärnans ögonblick. Som jag har längtat. 

lördag 6 juni 2026

crescendo



 Med fötterna på bordet och boken i knät begrundar jag maj månads arbete. Där under mig rullar kullerstenläggningen böljande rytmiskt i takt med de knotiga ekstolparna till pergolan ut sig, runt omkring står de små plantorna från uterummet utplanterade, och tösen har blivit förflyttad till Malmö. I bakgrunden hörs radions P2 ge svensk musik dagen till ära och trafiken är dämpad och lugn. Det är bara fullt ös i buskarna och snåren, särskilt hemma hos den mindre hackspetten som febrilt vaktar sina ungar alldeles vid parkeringen. Den lille vännen har sedan ett par veckor haft fullt sjå med att mota bort de större hackspettar som envist kretsar runt och retar gallfeber på oss. För även jag blir exalterad. Motståndet kostar på den lilla kroppen som redan har blivit tvingad till åtskilliga flyttar och snart finns inga murkna och rötade stammar kvar att leverera som kärleksgåva till sin frilla. För så är det, att utan en skön och vacker plats att lägga äggen på blir det inget ligga av. Hon måste lita på någon med god smak, själv kan jag fixa det på egen hand, vilket kanske är min arts största åtskillnad från naturen i övrigt. Men kräsna, det måste vi vara.
 Och a propos det, kanske det finns en evolutionär poäng med kapitalismen trots allt. Typ, åt den som har skall vara givet, de andra får ta till förtryckarmetoder. [Jaja] Och IT har sex appeal. [Jojo] Är det inte märkligt att det föds färre barn? [Ptja...] 

Motståndets estetik. Det ska nog inte vara enkelt att leva, en mycket stor del av mödan kommer att ackumuleras som bakgrundsmusik att avnjutas under de vackraste sekunderna i livet. Hoppet vilar på att det finns förlösning och belöning, för mig kommer juni med båda delar. Och redan nästa vecka öppnar utebadet. 


Jag har läst Liken vi begravde av Lina Wolff och läser nu Birds, sex & beauty, the extraordinary implications of Charles Darwin's strangest idea, av Matt Ridley.


Mitt land av och med Olle Adolphson

You Got Good Taste - The Cramps

tisdag 5 maj 2026

mellanakt

 


Jag tycker inte om att kompromissa om saker som redan är fel. Gillar inte att vara progressiv för sakens skull, lika litet som jag vill vara konservativ för sakens skull. Politiskt sett önskar jag att det fanns ett sätt att ändra på blocktänkandet eftersom det låser fast positioner. Ideologierna, ståndpunkterna, det djupa resonemanget saknas mig i den politiska debatten. 
Nytänkande i all ära, men det nya måste leda någon vart, saken är i sig inte god och förändringar är av naturen inte naturligt välmenande alla gånger. Det finns ett otal exempel på att förändring är dålig, likaså att den har varit nödvändig. 




Nu till kärnan. 

 Det känns tungt att se miljöer jag älskar, försvinna. Det är som att förlora en äkta hälft, en avgörande del av min kropp. Jag är därför litet kluven till att hjälpa till med att bevaka avverkningar, visserligen får jag se så mycket spännande miljöer som jag troligen inte hade besökt annars, men det tär på mig att veta att så gott som allt kommer att bli flis och död materia. Så blir det när man behöver kompromissa med kompromisser i flera led. En procent att våra ansträngningar går vidare för granskning, och av dem är det en procent som åtgärdas. Och ändå avverkas de som "gallringar". Ibland måste jag bara andas i fyrkant. Eftersom jag inte kan smälta det som sker här hemma med mitt älskade alkärr, så får jag visa det jag menar med annat. 

Bilderna i inlägget kommer från en plats som var avverkningsanmäld för två år sedan, men som plötsligt försvann från radarn. Så länge som jag får besöka platsen med sina jättegranar och dubbelstammar igen får jag vara lycklig. Och särskilt de dagar när jag upplever det som att inget riktigt går att lita på eller går åt rätt håll längre. Vissa saker räcker inte att bevara i minnet, vissa saker behöver helt enkelt få finnas kvar. Just den här platsen äger kvalitéer som få andra, så låt mig få hoppas att avverkningen dröjer och helst av allt, aldrig blir av. 

 För att tänka filosofiskt, som ju är den jag är: Jag tycker inte om att anpassa mig, däremot älskar jag att bli en del av den förändring som sker i en ny miljö. Skillnaden är att jag avkrävs något personligt i den ena världen, men blir en behövd andel i den andra. En monist i en dualistisk värld skulle man kunna säga, och en animistisk själ. Ett träd är i min värld ett levande väsen med historia och framtid, en skog likaså. 




Så långt min inledning, nu till epilogen eftersom mellanakten inte behöver presenteras. Vid detta laget är min inställning klarlagd. 

Att kompromissa med människor som medvetet gör allt för att missförstå dig gör fysiskt ont, det är en mara som sitter över bröstet om nätterna och som får dig att svimma av trots att du tar hand om dig. Åldrandet är ytterligare en akut stressor i dagens kravmässighet, just eftersom du inte själv rår för det, men du avkrävs svar på varför du inte har ett jobb. Måste vara aktiv, måste vara si och så. Äger du inte rätt inställning till åldern har du dig själv att skylla. Du får inte. aldrig. ha otur i slumpens lotteri. Du kan få leva ett fullgott liv, med rent vatten, näringsrik kost, och en lugn nattsömn för dig och dina barn, bara du anstränger dig en smula. Det beror bara på banken om du har ett drägligt liv. Det får absolut inte heller antas att verklighet inte är detsamma som ekonomisk, matematisk, kalkylerbar. Verklighet är ekonomisk, matematisk, kalkylerbar. Verklighet är inte kännbar, fysisk och levande. Tydligen. 

Äh, nu vänder vi blad och går vidare. In i dimman. Den är till och med verklig i en nyliberal värld, tro mig. 




Jag läser De undantränga, del 2 i serien om att vrida världen, av Jonna Bornemark
Du bör också läsa: Vi stirrar den nya dumheten i vitögat, Andreas Tranvik, Expressen Kultur 

onsdag 29 april 2026

int(r)essant

verkliga saker förändras långsamt

 Det finns en liten dikt av Tage Danielsson som antyder att vi blir mer konservativa med åldern - en grej som skulle kunna kännas som ett reellt hot för en punkarsjäl, om densamme inte visste att konservatismen åldras den med. För hur mycket våra stackars nutidsjournalister hos vårt gamla fina public service skräms till tystnad, och hur mycket vi som publik än måste bli matade med privatekonomi och få oss att glömma de filosofiska frågorna, eller skogen, eller den biologiska mångfalden, eller för den delen, vill få oss läsare att tänka att vi inte är ansvariga för orsaken eller utfallet, så är inte alla dumma nog att förstå att existensen kräver andra frågor och svar än de som ges under ekonomiekot, ekonomiekot extra, ekonomiakuten eller alla de minuter som läggs på börsens uppgång eller fall. Vi är inte så dumma som vi ser ut. Och den tanken får en gammal punkarsjäl att tänka, för det gör den ibland (och alldeles själv också, tänka sig), att trots att vi luras att tro att det enda sättet att leva gott är genom att göra ett klipp på börsen så spelar det inte någon roll när vattnet sinar och skogsandarna dör. För vi ser. Vi känner. Vi vet av hänsyn till våra gamla traditioner, våra gamla åldringar, våra uråldriga behov, att vårt verkliga liv är förevigt sammanbundet med allt det där som vi anmodas att glömma. Allt det där som gör att vi står ut. 

Idag föll mitt vackra, älskade alkärr. Det känns nu som att jag har förlorat mer än jag mäktar med. Men eftersom jag hyser det djupaste förakt för alla de som sparkar på någon som redan ligger, och då jag vägrar att ge tappt, och vännerna påminner mig om att jag inte är ensam, säger jag
- Don´t mourn, organize!


overkliga saker sker fort



Jag läser om igen Kurt Vonneguts Burfågel och minns en kärlek. Och så tipsar jag om att lyssna på Frida Strannes röst här istället för på Martin Wicklins beklämmande dåliga och ytterst  vinklade ängsliga söndags"intervju". 


Heather Maloney feat. Darlingside - Wingin' it

söndag 19 april 2026

livsmod

  Det är att veta vad som är rätt och att göra det, i alla lägen. Även ett försök är modigt. 

Livet är underbart och kort, och därför alldeles för värdefullt att läggas på träldom och gemenhet. Tillfälligheter må roa för stunden, men i längden är det evigheten, och därför det gemensamma, som räknas. 


Ängsligheten leder till medlöperi och tystnad, inte minst inför den populistiska fascism som grasserar i hela västvärlden, skriver Ann Heberlein för Flamman. Och jag älskar modet hos en röst som vågar erkänna fel och välja om. När jag konfronterade Mårten Arndtzén för hans nya livsval, fick jag en skrattemoji som svar. För somliga går allt, inte minst prestige, att mäta i pengar, medan somliga följer sitt hjärta.

Var inte rädd.

Släpp taget.

Lyft dig.



Vad jag tänkte inför EU-valet 2024.

torsdag 16 april 2026

himmelhoch jauchzend, zu Tode betrübt

 


 Snart skådar man en ljuvlig blomstertid, men emellanåt måste det ännu eldas även två gånger per dag, och se så veden minskar inför kommande vinter. Det är dubbelt bedrövande för en sparsam individ att inte kunna ana hur framtiden ter sig. I upplevelsen att livet allt oftare sker i ovetskap, dels kring vädret, dels kring omvärlden, måste en passa sig noga från att ren skrock och fullt ut ovetenskapliga rön tar mark och rotar sig. Dessa avarter har en förmåga att gro vid räddhågsna tider. 

Under uppväxten levde jag i den glada förvissningen om att framtiden kunde ordna sig, bara man såg till sig och sitt hus. Då skojade vi om osäkerhet och avvikande livsprinciper. Nu är kriser och vandelsprövning inte längre underförstådda som lustifikationer, utan bestämda som princip. Luddigare ord än vandel är svårfunnet, det säger mycket om tiden vi lever i. En tid när pekpinnar och dogmer tar över där som kunskapande och förklaringar saknas, och när förståelse för det som är olika har ersatts av förtryck av detsamma. En tid med en illa förvriden syn på mänskligheten och hennes alla ärliga sidor. Men även jag har ibland tvivlat, särskilt över mina egna kunskapsförmågor kring Konsten och det konstnärliga - mina två ben! Och då minns jag en annan princip; nämligen den att när estetiken står inför arkebuseringssvadronen, brukar det vara matematiken som avgör utfallet medelst raka linjer och gyllene snitt. Denna återkommande tankefigur med idén om att form skall förtrycka innehåll brukar gå under ett förskönande epitet kallat klassicism. 

Rakt och gyllene är på många sätt även nutidens melodi. Jag ser en oroväckande framtid för däggdjurens livsrum och sår därför rosenskära och blodtopp och sätter lök, gräver bland maskar och kryp och gömmer mig bakom en vedartad skärm av avenbok och lind, hägg, pil, jolster, och brakved, rönn, kastanj, lönn, al, rödbok, sälg och oxel. Snart sluter sig grönskan, snart sluter sig glömskan. 


Jag läser nu Tystnadens magi, av Florian Illies