söndag 28 mars 2021

Lambertzland

 Wolodarski har skrivit en bra text idag om rötan i rättssystemet, och frågar oss hur sjutton en man utan moralisk och etisk kompass kunde anförtros några av Sveriges tyngsta juridiska uppdrag. Jag har naturligtvis också egna privata spaningar som jag gärna delger er: Människor med maktpretentioner [narcissister] letar efter de högsta posterna, eller de platser där de kan påverka [skada] mest utifrån sin personliga förmåga. Äger du inte Lambertz' intelligens kan du ändå få grassera och döma på platser där du även kan få kalla dig expert - barnsporten, förskolorna, kvinnohemmen, flyktingförvaren och behandlingshemmen kryllar av oemotsagda [män] som vilar på motsägelsefulla lagtolkningar och krumbuktar sig genom lag och rätt. Så länge som rättsväsendet lutar sig mot folk som tillåts tolka lagen utifrån sin personligt politiska hemvist [nämndemän], så kommer moral och etik vara ett retoriskt knep som säljer lösnummer och klick. 

Pressens och medias ledning borde läsa sina egna regler, i journalistförbundets publicistregelverk står allt klart och tydligt. Att låta en maktperson hänga ut sitt offer med namn och smutskastning under en pågående rättsprocess är ett slag under bältet och kräver faktiskt mer än en liten offentlig pudling som ingen egentligen läser. Det behövs ett oberoende etiskt pressråd med bredd och kompetens! men som vanligt sitter den högsta kompetensen där pengarna finns... i mina öron låter det som en självuppfyllande profetia, men jag är ju jävig. 

 

För övrigt rekommenderar jag serien Belgravia på Play, som verkar ta liknande frågor i beaktande, det ska bli spännande att se hur serien artar sig. Pudel eller Känga?


Tasavallan Presidentti - Lambertland A-side

2 kommentarer:

  1. Ja, det sätt varpå L. fått breda ut sig, utan att motparten givits samma möjlighet, känns verkligen som ett tecken på avsaknad av moralisk kompass även hos media.

    Belgravia, alltså. Jag har sneglat lite åt det hållet. Tror jag ska prova att se!

    /Magda :)

    SvaraRadera
  2. Ansvar är ordet, på alla kanter. Och se den! :)

    SvaraRadera