söndag 21 mars 2021

Hetta

Geldingadalir på Fagradalsfjall strax söder om Reykjavik har haft åtskilliga utbrott under senaste året, söndagens låg på magnitud 3,2 och det väntas bli fler framöver. När jag kontaktar tösen för att få ett utlåtande från familjen hon bor hos får jag svaret -äntligen! alla ligger i startgroparna och tycker att det är så spännande. Jag är egentligen inte särskilt förvånad, att vara uppfostrad på toppen av en vulkan innebär att sådant alltid måste tas i beräkningen, och blir en livsstil. Så nu kan jag även själv få lov att leva ut min fascination. Tänk att få uppleva ett vulkanutbrott! känna hettan och kanske få reda på hur lava känns genom att peta litet på det med en sticka... när något så stort sker blir allt människoskapt obetydligt och futtigt. 

Hephaistos by Playmobil

 

Vulkan  - Elaborinth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar