onsdag 30 oktober 2013

Tillfälligt Avbrott

Vi har lekt torpare, scouter och samer under det gångna dygnet... kan man kalla sig realist då?

I Lappand fick vi lära oss bevara kylvarorna genom att sänka ner dem i en rostfri gryta i strömmande vatten och placera en tung sten på locket. Detta fungerade alldeles utmärkt, trots att det var varmt i luften.

...och precis som scouterna diskade vi i bäcken, gick på toa i naturen och roade oss utan elaggregerade nöjespreparat...

...och som torpare lagade vi maten på vedspisen och lyste upp oss med levande ljus. Som vi brukar göra.

Jag saknar på sätt och vis stormen men inte att helt vara utan uppkoppling och telefon. Under de första timmarna hade vi endast radion till hjälp, och vi irriterade oss över lokalradions rapporter om hundträning och i bästa fall tågtider, istället för mer matnyttiga nyheter. Sådana kom först dagen därpå, när faktum var faktum och när det inte längre gick att frångå att tusentals elabonnenter satt utan el till vattenpumpar, datoriserade arbeten, frysboxarna eller andra aggregat. En god vän hjälpte mig skaffa ett elverk som jag skall lämna tillbaka i Landskrona nu.

Efter en tur genom stormens framfart kan jag rapportera att de flesta stugorna mellan Forestad och Landskrona verkar ha klarat sig relativt helskinnade. I Svalöv flaggade Räddningskåren för halv stång dock, hoppas inte att det är stormrelaterat. Bilden är från Torrlösa kyrkogård, som jag passerar och stannade till för fotots skull. (Snacka om felriktat ortnamn). Hemma kunde jag konstatera att två rejäla lärkträd hade fallit inne i gläntan vid östra tomtgränsen men tagits emot av äldre alar vid nedfallet. Likadant var det i väster, där en av grannen Hennys rangliga aspar hade blivit knäckt på mitten. Vindstyrkan ruskade om trädkronorna så pass att det ljudet överröstade allt annat och det var minsann ren tur att vinden drog åt nordöst, annars hade mitt torp blivit av med två uthus och kanske även en vitalare gavel. I övrigt såg trädgårdarna och ägorna påtagligt välstädade ut och här hemma är mossmattan nu överströdd med ett guldgult lager lärkbarr. Ännu är det plusgrader och jag tycker att hösten har varit precis lika fin som sommaren, möjligen att den tog sig mot slutet... för en höst utan storm är ändå inte någon riktig höst.


With a Little Help From My Friends
Baby Götterdämmerung

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar