tisdag 15 oktober 2013

glöd

det finns dagar när man fylls av en inre glöd, när nyheterna man hör sovrar ut sådant som gläder och ögonen liksom dras mot sådant som lyfter upp vardagen till saga. Det första jag hörde från radion var att svensk polis kan komma att bli behjälplig med internationella fall. Systematiska överfall i krigshärder, som Ogadenprovinsen kan bli en svensk angelägenhet, vilket i all sin hemskhet skulle innebära att nationsgränser suddas ut och nysvenskar äntligen får den rätt de har rätt till. Det andra var några underbara ord jag hann läsa innan gröten blev klar; "ju äldre jag blir, desto ointressantare blir verkligheten. Drömmarna, som ofta bygger på verkliga upplevelser, gestaltas om, blir fantastiska blir bilder, arbete och förnyade drömmar. Verkligheten.... är överskattad" och jag måste naturligtvis hålla med. När jag sedan fick läsa att Donna Tartt äntligen släppt sin nya roman föll bitarna på plats.

I romanens värld, den fantastiska, gränslösa, drömska, vackra och ljuvligt mustiga världen man kan hålla i sin hand och försvinna in i för en stund, tillåts jag försvinna bort från all dumhet och systematiserad gemenhet våra politiker och makthavare strör omkring sig. I romanen kan jag få vara med vem jag vill för en stund och jag låter mig förföras utan risk att bli skadad, jag kan bli förfasad över grovheter utan att någon tar skada och jag kan drömma mig bort, utan att känna att tiden är bortkastad. Att läsa är en stor del av det fina i livet och jag har lovat mig att läsningen måste ta större plats. Nu beställer jag tid hos en optiker.

Uninspired - Traffic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar