tisdag 27 april 2021

Ignited indignation!


 En fantastisk dag, redan när jag vaknade kände jag lust och jag visste att vädret skulle bli perfekt. Veden som blivit över från vintern är nu flyttad och staplad i långtidsförvaret, bänken har fått svarta gavlar och en god vitlökssoppa är redo för resten av veckan. Jag har sett meningen med livet hos en liten sovande tajgafladdermus* och i ladusvalans sång, och hört vårens första lövsångare. Lövsprickningen är så nära, så nära...

 


Nu ser jag verkligen inte fram emot veckans arbete som numera känns helt meningslöst. Inte bara att man ska sitta ensam och uggla, utan jobbet i sig är fan löjligt. Slöseri med tid! Jag visste att den dagen skulle komma, men graden av EU:s och jordbruksverkets tramsiga skrivbordsjobb är mycket värre än jag hade kunnat föreställa mig. Det är verkligen så illa, att det enda syftet med varje meningslöst skrivbordsjobb är att skapa fler meningslösa skrivbordsjobb. Vet ni, att de stackare som har ansökt om bidrag för projekt väntar sedan vecka 4 på att få ut för sina utlägg, och det finns inga som helst tecken att de inte måste vänta ännu längre. Det är för jäkligt, och nu sitter jag och får lyssna på ett kontor som enbart pratar om organisationen och planer på en kommande 6-årsstrategi som skall vara Jordbruksverket och en skock borgarbrackor till lags. Man uttalar sig odelat positivt om den begränsning som de digitala mötena ger angående input utifrån, och hur bra det är med likriktning. Underifrånperspektiv, my ass. Det enda goda i kråksången är att jag känner mig arg igen, det var på tok för längesedan. Jag klöks av indignation. 

 


 

 Ge oss medborgarlön istället för detta vansinnesverk, så att vi slipper känna oss överflödiga, onödiga och utbytbara. Vi lever i en tid där datorer kan åstadkomma i princip vad som helst, det är dags att sluta underordna oss maskinerna och ta klivet ut i det som vi har hoppats på sedan medeltiden, nämligen minskad arbetstid, rättvis fördelning av resurserna, och frihet från påhittade och förnedrande bullshitjobs. Det är dags att erkänna arbete som mer än det som står på lönelappen. Nog nu! 

 

Alltid retar det nån'

Indignation: https://en.wikipedia.org/wiki/Indignation

 

The Graham Bond Organisation - Harmonica 

Jag läser: Jag for ner till bror, av Karin Smirnoff 

 

* Det kanske även kan röra sig om den ovanligare mustaschfladdermusen, enligt kunniga vänner och bekanta på fejan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar