onsdag 14 april 2021

Värdet av vatten

 Det är gott att leva nu. Vardagsmorgonen inleds med en kort liten genomgång av trädgården med tekoppen i hand, alla trastarna är med och en mindre hackspett födosöker febrilt på en murken alstam som har knäckts i vinter och nu ligger i bäcken. Där ska den få ligga och samla på sig allehanda gotter åt småfåglarne, det är skönt att slippa vara pedant. 

Efter några loja tag på datorn (det blev för mycket arbete igår) och en ordentlig värme i brasan går jag ut och går. En ny runda som tar mellan 1 - 2,5 timmar beroende på vad jag önskar, och vad som sker. Alla dammarna besöks, och nya kullen med tibasten och den gamla torpruinen överraskar alltid med något kul. Ibland ser jag räven, det är en ovanligt prydlig en, med vackert yvig svans. Idag satt en blankpälsad ekorre fem meter framför mig, och då den upptäckte mig hoppade den tafatt upp i en vek liten ek, men bytte snart och under argt tjatter till en grov och gammal dito. Det är som om djuren här inte är vana vid hot, eller så är det våren.

 

 Om morgonen kan gransångaren sitta med sin lilla nätta kropp alldeles framför mig, sjungande och dinglande i en mjuk björkkvist, och trädkryparens diskreta sång inne i alkärrets trassliga buskage röjer att den sitter på björken precis intill. Här vilar trädstammarna huller om buller och det doftar friskt och lätt, så som jag tänker att skogssnäppan vill ha det. Jag hinner inte ens tänka tanken klar förrän sången lyfter över mig. Idag är de två som senare dyker upp ute på den större dammen. Jag vandrar runt och undrar ett tag vart krickorna tagit vägen, men ser dem snart. De har tillfälligtvis bytt vatten, och när de lyfter för att återvända kan jag räkna dem till tio. Nu hörs hanarna, och jag sitter en stund på andra sidan och betraktar allt som sker över den helt stilla vattenspegeln. Gråhägern, ormvråken, duvorna och gräsänderna är här, liksom knipparet och alla små sjungande, letande, lekande, och för mig helt livsavgörande fåglar som sjunger, sjunger, sjunger.

 

Jag läser I Brokiga Blads Vatten, av Torgny Lindgren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar