torsdag 8 april 2021

Tringa ochropus

om man är välvilligt inställd kan man se åtminstone två suddiga krickor
 Torsdagens besök vid dammarna gav inte mindre än en smärre chock, de tolv krickparen från i förrgår låg nu i dammen och smorde kråset. Digitalkameran ville inte fokusera på annat än pinnarna framför mig, och när jag ställde om till manuell och gissade mig fram till rätt fokus hade flertalet redan anat oråd och försvunnit in i gestrüppet. Nu kunde jag dock förflytta mig till en bättre plats litet närmare, och satt där sedan i snålvinden och väntade med en kopp te och några småkakor. Plötsligt hörs en kort men välkänd trudelutt från alldeles intill, och då får jag syn på en spetsvingad liten svartvit fågel med lysande vit övergump som fladdrar upp och sätter sig igen, ungefär 15 meter ifrån mig intill vattenbrynet. Under uppskattningsvis en halvtimma sitter vi så, på var sin sida om en tuva och en buske, innan den lyfter och flyger över mig i en snäv lov och försvinner sen söderöver mot den större sjön, under upprört pipande pjui-pi-pi-pi-pjui... Mitt första okulära skogssnäppemöte! det ska jag villigt erkänna, att det tog ett tag innan jag kopplade ihop lätet med fågeln eftersom den var mycket mörkare i verkligheten än jag hade föreställt mig. Skogssnäppans joddlande som den gör under flykten hörs ofta hemma och jag har undrat var den kan ha sitt revir, och då tänkt att den kanske brukar landa vid de nya dammarna. Ja, nu vet jag bättre, skogssnäppan återanvänder gamla trastbon och häckar alltså uppe i träd, och den kan ibland behöva flytta sig flera kilometer för att få mat!

Det blev en tur till Ljungkullen med, där jag satt en stund bland de doftande tibastkvistarna under en stor bok och lyssnade på en stare. Med sången, som lät som en blandning av trast- och hackspett lyckades han locka till sig en gröngöling som utmanade honom på en kort duell. Gröngölingen tröttnade snart och flög i vida vågor, på gröngölingars vis, mot den uttunnade lilla skogsön ute på fältet. Där satt han sen och trummade ett tag, innan han fortsatte in i skogen mot nya äventyr. 

platsen för en batalj mellan stare och gröngöling



Jag läser Den enskilde. En studie av trons profana möjlighet i Sören Kierkegaards tidiga författarskap, av Johanna Hjertström Lappalainen doktorsavhandling i teoretisk filosofi -09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar