onsdag 20 maj 2015

önskelista

idag lovade jag terapeuten-beteendevetaren att göra en sak jag borde gjort för väldigt länge sedan. Jag ska försöka fokusera på mina egna önskemål, på sådant jag behöver, vill ha och som får mig att bli glad. Genom livet har jag lagt fokus på andras trivsel, jag har tom nästan doktorerat i att förstå andras behov. Att ägna livet åt konstvetenskap och bildtolkning är i princip sådant jag har gjort annars med, bara det att jag som yrkesperson har kunnat fördjupa mig i saken teoretiskt och på så vis faktiskt fjärmat mig från mig själv, praktiskt.

Att tolka andra har alltid varit mitt sätt att förstå omvärlden. Jag har vid ett tidigt stadium fått klara mig på egen hand och egentligen alltid saknat någon att fråga om råd, det har gjort att jag även har blivit utan beröm från någon som noterat vad jag har åstadkommit och därför även saknat gränslinjer. Utan att ha någon som speglat mig, talat om mina styrkor och svagheter, har jag fått gå genom livet som en blindbock. Jag har trevat mig fram och testat, och eftersom jag aldrig har förstått hur jag skall bete mig eller ställa frågor har jag alltid fått söka efter svar hos mig själv. Det krävs en hel del kunskap för att kunna ställa rätt frågor... och det krävs självinsikt för att kunna ställa krav och sätta stopp, säga nej.

Jag kommer inte att kunna ändra på mitt beteende, men jag kan försöka ändra fokus. För jag vet mycket väl att det är lättare att förstå och gilla en person som vet sitt värde och kan ställa krav än en osäker människa, eftersom det är enklare att förhålla sig till världen med fasta gränser. Jag måste försöka, även om gränser, hierarkier och fasta, absoluta värden ger mig krupp.

Så många minnen väcktes till liv idag, det finns så mycket att göra och så sent i livet. Men jag vet att det lönar sig, för jag är värd ett liv där jag kan se mig själv i bilden, där jag inkluderar mig själv i en gemenskap och kan meddela mina behov. Med början idag.

En lista på vad jag gillar... hur sjutton beter man sig? detta är utan tvekan det svåraste beslut jag har fattat, någonsin.


det är faktiskt enklare att börja bakifrån,
som vad jag inte uppskattar

Mammas havre - Havets måsar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar