måndag 4 maj 2015

Lutèce mon amour

St Germain des Prés
det sägs att borta är bra men hemma bäst, men jag undrar verkligen... just nu smälter jag alla intryck och det räcker att blunda en stund för att beama mig tillbaka.

Lägenheten på rue Cadet hade ett generöst badkar som jag fyllde med rykande hett vatten varje kväll. Skumbad efter en heldags promenad i regndimma är absolut bästa receptet för att koppla av och återhämta sig, och ett gott vin, bröd och ost därefter sitter perfekt inför sömnen. Under tiden ställde jag de regnblöta sneakersen på tork i ugnen och efter två timmar var de både rena och redo inför nästa dagsetapp. Mycket vandra har det blivit, vi undvek både Métro och bussar eftersom promenader är bästa sättet att lära känna en stads alla små egenheter och hemligheter på. Paris är inte så stort som man kan tro, vilket jag ville visa T, och slantarna la vi på täta pitstops istället.

Att smälta in i Paris upplever jag som mindre svårt än i andra storstäder, eftersom Paris har så många olika ansikten och är en av de mest toleranta städer jag känner. Jag har inte stött på ett annat ställe med ett sådant stort hjärta, inte någon annanstans tar filosofin och poesin ett lika självklart uttryck som här, eller får konst en sådan självklar plats. Tag nyhetsprogrammen på TV som exempel; här debatteras aldrig utan att nämna en filosof, och om arkitektur talas det som om det gällde livet. Går du förbi ett galleri kan du se människor stå och diskutera det som ses genom skyltfönstret. Smak och njutning är en självklarhet, inte bara i restaurangerna, och oavsett samhällstillhörighet känner du till vilket vin som passar till osten, köttet eller fisken. Det är en självklarhet att njuta av mat och dryck, lika viktig som vatten eller luft.

Montmartre

Män kysser varandra öppet farväl inför dagens arbete, här trängs gallerister med brasserier, tesalonger och kaféer, boulangerier och butiker och sent på kvällen kan du handla vin och ost, eller gå på en konstutställning om den andan faller på. I en stad som denna klarar du dig utan klocka, för staden tycks vara gjord av och för personer som avskyr planering. Stress avväpnas effektivt genom prioriteringar, en affärslunch tar minst två timmar och reser du kommunalt från jobbet måste du ta ett glas vin tillsammans med en kollega först- det är ett måste. Armbandsur används som bijouterier, aldrig att du ser en fransos titta på den av praktiska skäl. Jag tror jag har gjort mig förstådd...

Quartier Latin
Paris är med andra ord detsamma som charm, njutning och skönhet. Staden är sexig utan att veta om, eller göra stor affär av det, för staden äger en diskret charm som genomsyrar allt, från invånare till mat och arkitektur. Det är inte på ytan njutningen ankommer, något som många tycks missta sig idag. Sexuell retning kommer från hjärnan, något som tål att upprepas. Intelligens är sexigt. Humor är sexigt, särskilt om den är varm och omedveten.

djupt inne i träskmarken, Le Marais
Som mest känner jag mig hemma i de krokiga och slitna gränderna runt St Germain des prés, Quartier latin och le Marais och stämningen är fortfarande densamma som för 28 år sedan, när jag arbetade och studerade här. En dag kanske T gör detsamma, för hon trivdes, det märktes.

Ile de la Cité

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar