lördag 21 mars 2015

tillfälligt avbrott

Skeptisk?
Fanatikern är skeptikerns raka motpol enligt Wikipedia. Letar jag upp skepticism på samma site kan jag på engelska läsa en lång utläggning med en uppdelning av definitionen i fråga om religiös, vetenskaplig samt filosofisk skepticism; i den svenska motsvarigheten har de tre definitionerna reducerats till två rader vardera, med hänvisande länk till varje. Genom länkningen och separationen förstår den som inte orkar läsa engelska att skepticism är något svårbegripligt och farligt och som ej bör beblandas. Skepticism, liksom fanatism underförstås som något vi bör ta i med tång.

Om jag drog logiken på alldeles för stora växlar här, kunde jag se en tendens till allmänt bristande förtroende på grund av den allmänna inställningen, att ett ord alltid är grund för polemik, inte förståelse. Och vem vågar ens djupgranska saker idag, om granskningen per se kunde stämpla dig som terrorist?  Men sådana växlar drar jag naturligtivs inte. Storebror finns inte. (OBS! Skämt)

Källkritik är något en del av våra barn får lära sig i skolan idag, säger min erfarenhet. När jag undervisade mina egna sjuor i bildämnet reklam, och antog att de på SO hade fått prata om medias inverkan och påverkan, blev jag varse vilken nivå en stor del av de svenska grundskoleeleverna står på just nu.

Jag googlar ånyo. Ordet källkritik; på andra raden finner jag skolverkets länk till gymnasieskolan. Vad händer med den som väljer att arbeta direkt efter grundskolan då, om de inte har testat och förstått skillnaden mellan information och reklam, eller ord som propaganda eller målgrupp? vad tjänar vi på att inte lära ut kritik, vill vi ha kälkborgare som sväljer en order utan att fråga samvetet först, eller kanske väljer ett parti byggt på lögner? som står utan moral, eller misstänkliggör ordet, isåfall är vi inne på rätt taktik.

Marianne Lindberg de Geer sätter knivspetsen på den överjästa bullen genom att besvara Natalia Kazmierskas fråga "Vad är meningen om kärleken inte finns" idag, genom svaret; solidaritet med medmänniskan. Fast om vi inte begriper vad solidaritet betyder, hur ska vi då någonsin förstå?

Fanatism skrämmer mig mer än något annat. Att ge allt, hänsynslöst uträknat, utan urskillning eller nyanser, utan backspegel och självkritik; är inte det den värsta mänskliga egenskapen, så säg?
Har ord som förlåt förlorat sin innebörd?
Bear rescues Crow from drowning


Mars Red Sky - The Light Beyond



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar