torsdag 1 januari 2015

god fortsättning!

livsmönster
Nyåret firades i torpet ihop med en vän som fyller år på nyårsdagen. Vi har firat nyåret ihop de senaste åren och det har blivit en riktigt bra tradition. Det är skönt att slippa planera eller oroa sig, om någon är ensam klämmer jag bara in en stol och fäller ut bordet och drar fram extrasängen, mitt hem är litet men har förvånansvärt gott om plats när det gäller. En nyårsnatt ska ingen behöva känna sig ensam, inte på en födelsedag heller. I år var vi bara tre och den sinnebilden stämmer bra överens med mitt sociala liv för tillfället. Det är litet men gott, opretentiöst.

Stämningar, känslor, färger och dofter... T och jag tittar på En ung Jane Austen, jag dricker upp den sista vinslatten från igår och smälter nyårsdagspizzan. Vi har vi varit på skymningspromenad och lyssnat på skogen och känt doften av den fuktiga vintern. Färgerna där ute är dova, mossan som täcker sten och bark lyser i skymningen, på vattenpussarna efter skogsmaskinerna ligger det ett tunt isskikt som krasar under stövlarna, en lätt vind ruskar om grantopparna och över alltsammans välver sig en fantastisk vinterhimmel, dramatisk och vidunderlig.

Idag har jag beställt ett nytt gardintyg, William Morris "Honeysuckle and Tulip" från 1876. Jag ser fram emot att få se på mönstret, varje dag om jag önskar det. För första gången på länge lever jag mitt eget liv och kan stå för mina val. Även de omedvetna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar