onsdag 21 januari 2015

mening

Willy Ronis, "Bateau Mouche"
jag har haft en härlig känsla med mig under den senaste tiden. Det är som om en varm glöd har fyllt upp mitt inre, känslan av goda tankar i min riktning har gjort att jag känner mig oförklarligt men underbart älskad. Det handlar om så vaga saker som känslor och stämningar, en varm våg av välbefinnande som har gjort mig mer öppen och glad.

Genom synergieffekter som god sömn och ett nyväckt doft- och smaksinne har jag kunnat bygga på styrkan inombords. Detta ska jag ta tillvara på och påminna mig om de gånger jag blir utsatt för yttre press och stress, men portionera ut i små delar så att jag inte dränerar mig igen.

Att vara lärare har stora fördelar, jag har fasta gränser att förhålla mig till och mina kollegor är medvetna om mina svagheter och hjälper mig. Att bli hjälpt, bli tagen på allvar, kunna fråga och be om råd är en av de goda erfarenheter jag kommer att ta med mig när vikariatet är över. För hittills, under privata företagare med stora ekonomiska vinstintressen, har vi som personal fått allt knappare resurser. Vår tid har varit så knapp att vi inte ens har kunnat fika, äta lunch gemensamt eller kunnat hjälpa varandra när problem har uppstått. När kollegiet blir konkurrenter uppstår en tomhet. Det är det svarta hålet jag nu fyller med mening. Med omsorg, samarbete, inkännande, empati, kärlek och humor - så viktiga beståndsdelar på en arbetsplats, men så lite erkänt hos så många chefer - fyller jag upp det svarta hålet. Mening.

Det är dessutom kramens dag idag och jag delar gärna med mig av den kunskapen. Gratis, värmande och underskattat energirik.

KRAM!

2 kommentarer:

  1. När jag läser vad du skriver ser jag en bit av det som bidrar till att jag tycker så mycket om mitt arbete - även om det fortfarande finns en del att önska, vad gäller kollegiet... Vi har en chef som inser vikten av det du just skrev, och det öppnar upp!

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. chefer är viktiga pusselbitar! vår är en ytterst tillmötesgående och tillitsfull dam i sina bästa år och mycket uppskattad av kollegiet :)

    SvaraRadera