måndag 5 januari 2015

sagolik feminism

sålt smöret?
idag känner jag mig stark. Jag sitter med datorn i knät, med en kopp kaffe, den första efter frukostteet, müslin och de hembakta bullarna, ihop med stumpan. När alla fåglar och katten har fått mat och brasan värmer upp torpet kan jag vila en stund och se tillbaka på första dagsetappen. I folkmun kallas ritualen "fikapaus" och fyller en viktig social och samhällelig funktion... jag ser framför mig den lilla lilla gumman med den lilla lilla katten i den lilla lilla stugan och känner igen mig, för den lilla lilla gumman var troligen i samma ålder som jag själv är nu, kanske i samma situation som jag och möjligen lika nöjd.

Här hade jag tänkt avsluta tankepausen men kom under tiden jag rullade bullar och diskade att fundera litet mer kring jämförelsen. Den är inte så dum ändå, för precis som en liten liten gumma kan jag känna mig nöjd och glad i det jag själv utför och klarar av. Att som en liten liten gumma ses som ett nederlag och outcast är en ensidig bild. Under Beskows tid var hon säkert en dam man kunde se upp till, för hon levde ett liv fullständigt skapat av hennes egna rutiner och behov. Mitt eget lilla liv är som ett företag och kräver både beslutsamhet, ekonomiskt sinne och sinne för planering och ordning - utöver fantasi och en sjujädransanamma vilja förstås. Ett liv som en liten liten gumma är inte så långt ifrån verklighetens entreprenör eller företagsschef och så slipper en ha någon som beslutar över ens huvud - Till skillnad från tomtebobarnens mor är en som liten liten gumma sin egen chef, och så länge jag har ekonomi att ge hönsen och katten, tösen och mig, mat och värme så har vi det gott. Riktigt gott!

Och när jag är mätt på mitt liv i skogen kanske jag flyttar in till staden och skapar mig ett kollektiv, likt tanterna Grön, Brun och Gredelin... men det är en annan saga. Och vad Farbror Blå anbelangar så finns han på landet med (det ska gudarna veta) men han får vänta på sin tur. Var sak på sin plats, en sak i taget.

Sir Lord Baltimore - Lady of Fire

en lever farligt på landet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar