söndag 18 januari 2015

utdrag ur resedagboken till Ammarnäs, juni 2011

med karta och kompass, Sthlm 2011
T och jag spelar kort och lyssnar på musik, hon har fått smaka en egen kopp kaffe med mjölk och känner sig uppspelt, läser högt ur sin resedagbok och vi skrattar högt. Vilken tur att hon fört anteckningar, det är just de små små detaljerna som är så viktiga för att minnas helheten, märker jag, som själv tenderar att skriva känslor, tankar. Därför kommer nu - med tösens medgivande - ett utdrag från dagboken anno 2011.
T är då 10 år och vi bor ännu i Stockholm men planerar att flytta söderut något vi gör exakt ett år senare.



Dag 1
Lappland (tågfärden) Söndag 13-12 juni 2011 

Klockan halv nio på kvällen åker vi taxi till centralstationen för att hoppa på vårt tåg till Lappland, som var skriven att komma kl 21.00. Men till vår upprörelse gick tåget 21.22. Vi sätter oss på en bar i närheten och tar något att äta. Jag tar Zingo, mamma och Per tar en öl. Tiden går. När klockan är 21.22 kom en signal att tåget inte kommer förrän 22.00. Mamma suckar och säger: att det säkert kommer att fortsätta såhär resten av kvällen och hon får rätt. Nu står det att den avgår 22.10 så vi spelar kort. Sen står det 22.20, 22.45, 22.50, 23.00, 23.20, 23.25... och när det stod 23.25 hände något. Tidtabellen gick tillbaka till 23.10 för tågen startade! Nu satt vi på tåget till Ammarnäs!


stranden, Geunja Vi har just tagit upp nät


Dag 2
Måndag 13 juni 2011

Nästa dag blev inte mycket bättre. Jag vaknade och såg att tåget stod still. Vi är väl på en station, tänkte jag. Mamma sa att vi stått still i minst tre timmar. Då blev jag chockad. När vi rullade igen (när vi gjort det i ca sex timmar) kom ett påbud om att vi skulle åka buss. Mamma blev sur och gick ut. Hon var borta länge och jag blev orolig. När vi åkt tåg och sen buss fick de som skulle till Ammarnäs (jag, mamma och två till) åka taxi. Det var 22 mil till Ammarnäs. Chauffören Stefan och de två andra personerna, Per och Siggi,var jättesnälla. Vi bodde på vandrarhemmet Fjällhästen. 


Lill-Tjulträsket, Geunja.
Bakom syns Givnjuovádduo
och Vuomatjåkka, med sina imponerande 1766 möh.

Dag 3
Tisdag 14 juni 2011

Idag skulle jag och mamma åka till Geunja kl 12.00. Klockan var bara 9.00 när jag och mamma gick ut. Eftersom det var tre timmar kvar gick jag och mamma ut och kollade fåglar i ett tjärn i närheten. När klockan var 12 kom Mikael och hämtade oss. Han hade två hundar, Dajo och Ayle, som såg ut som vita vargar. Vi åkte bil till en strand och åkte sedan båt till Geunja. Det var urfint! Till middag blev det klämma m korv, sen lade vi ut nät. Vi besteg ett berg och såg mycket fåglar. På kvällen sprang Daio bort men kom tillbaka full med blod på pälsen. Mikael trodde att han hade hittat en död renkalv. Efter det sov mamma och jag i kåta. Det var mysigt!


hemma

Dag 4
Onsdag 15 juni 2011

Jag väcktes tidigt av mamma. Vi skulle ut och dra upp nät. Det blev bara öring. Efteråt vandrade vi upp på ett berg (vi åkte båt till en strand och gick i land). Från båten såg vi kungsörn. Sedan gick vi genom skogen och sen upp på berget. Vi var tvungna att gå upp för en backe i djup snö. Det var jobbigt. När vi kom upp på berget kunde vi se allt. På nervägen snubblade jag eftersom att Dajo sprang på mig. Jag skrapade upp knäet. Han välte också Mikael när han jagade lämlar! 
Vi gick förbi ett vattenfall på väg hem. Jag var helt slutkörd när vi åkte hem. Till middag blev det öring med mandelpotatis. 


vid fallen, mitt emot örnnästena


Dag 5
Torsdag 16 juni 2011

På morgonen ville jag inte vakna. Det gick trögt för mig att gå upp. När jag gjort det, ätit frukost och diskat, gick jag och mamma en runda med Dajo och Ayle. När vi kom tillbaka tittade jag och mamma på Mikaels hus och skrev i gästboken. Jag ritade en dalripa till honom, pga. att hans farfar blev en ripa när han dog och farfar ripan kom och hälsade på Mikael. Sen åkte vi bil tillbaka och såg några män som fångat Kanadaröding på 6 kg. På fjällhästen åt jag och mamma en pytt i panna och gick en runda i skogen. Vi gick också på Blomsterlottas trädgårdsföreläsning. 


Daio, som betyder skarpsynt
och Tekla med kikare

Dag 6
Fredag 17 juni 2011

Jag väcks tidigt igen. Jag och mamma gick ut i skogen för att kolla uggla. Det blev ingen uggla, men mygg! (Lavskrika, lappmes) Sen gick vi hem och åt frukost. Mamma var jättetrött och sov middag. När hon gjort det tvättade vi håret och åt lunch, en klämma, men jag åt nästan ingenting för jag helt enkelt ville inte. Sen gick jag och mamma en till runda och passade på att handla fina, dyra, handgjorda grejer från en same. Jag fick ett handvirkat halsband och mamma en vattenamulett och jag ville ge något åt Alexander, så han fick en nyckelknippa. Mammas kompis Patrik och Per fick också presenter. Sen gick vi längs Kungsleden och Vindelälven, köpte en tovad fjällripa och gick hem. Hemma spelade jag och mamma kort och jag skrev brev till mina vänner, sen åt vi ute. Jag och mamma åt renskav, hemlagat potatismos, svartvinbärsgele, bönor, morötter och god sås. Efterrätt blev vaniljglass och varma hjortron. Sen gick vi hem och lade oss. 


Star-struck


Dag 7
Lördag 18 juni 2011

Klockan kvart i nio på morgonen hämtades vi av värden Malin. Vi åkte till stallarna och väntade in en till person som skulle komma. När hon gjort det hämtade vi grimma och grimskaft. Vi fick utvalt hästar som vi skulle rida. Jag fick en svart skäck som hette Skotti, mamma fick en sotfux som hette Dögg, Malin fick Produr och den andra tjejen Blesi. Vi red i bergen, hästarna var heta i början men lugnade sig sen. När vi kommit en bit upp pausade vi och åt macka, soppa, kaffe/choklad. Hästarna gick omkring och betade. Blesi kom ofta närmast oss. Sedan tränsade vi och sadlade och fick med oss varsin stor väska. När vi kom till en skidbacke hoppade vi av och ledde hästarna nedför backen. Sen töltade vi en bit innan vi kom tillbaka. Vid stallet sadlade och tränsade vi av och ledde tillbaka hästarna till hagen. Sen åkte vi hem. All mat var slut och affären var stängd så vi åt ute igen men den här gången på en annan restaurang, p.g.a att den andra var full av samer som firade bröllop. Jag åt hamburgare och mamma åt älgfärsbiff. Mamma fick köpa mjölk där, sen gick vi hem och spelade kort. Sen sov vi. 


Skotti och Tekla

Dagen därpå reste vi hem så därför tog anteckningarna slut. Jag kan fortfarande tänka på känslan av hur välkomna vi var och att vi genast betraktades som viktiga pusselbitar i byn där det bodde sammanlagt 200, varav 90 permanent. Ortens nyfikna barn cirklade runt oss med cykel och de visste exakt var vi befann oss, på restaurangerna välkomnades vi glatt med våra namn. Det var kyrkvecka och samiskt bröllop, festen skedde 20 meter från Fjällhästen där vi bodde och vi fick därför på nära håll träffa och se festklädda sydsamer, vilket ytterligare bidrog till den blandade känslan av att vara turister. Tekla blev nästan omedelbart kontaktad av ortens fågelguide, som ville ha information om var vi sett lappmesen, dagen innan. På forskningsstationen fick vi av studenterna information om slagugglan, svarthakedoppingen och lappmesen, flera ugglor (det var lämmelår) och sjöfågel. Tekla ville arbeta där och bli Mikaels guide och lära sig spåra räv och fjällhöns. Flera gånger frågade man oss om vi ville flytta upp och bo med dem och vem vet... vi saknar båda naturen och människorna, den vänskapliga atmosfären och omfånget och återvänder väldigt gärna.

vårt kök, Geunja

Detta är ett varmt resminne av en sverigesommar som jag alltid kommer att bära med mig, för veckan därpå reste T och jag ner till Skåne för att se skillnaden i natur och fågelliv. Hon och jag firade midsommar på Hallands Väderö och spanade fågel i omgivningarna runt NV-Skåne. Här skulle vi bo, det var nu jag beslutade mig och visste att jag hade tösen med mig.

Men sverigesommaren var inte slut än, för innan skolan började igen tog vi tillsammans med Per en tur till Västkusten och bodde hos vännerna i Tjörn och Jonsered,  sedan slöt vi cirkeln genom att köra till Öland. Där reste vi runt ön och skådade fågel och blommor och tog fantastiska foton under tre dagar. Resan markerade slutet på en tid, men början på en ny - där vänskap fick ersätta fångenskap och missförstånd blev samförstånd. Och den känslan består.

med ryggen åt det gamla
(på väg in i Himmelsberga)


2 kommentarer: