tisdag 11 november 2014

om altruism

i morse, innan jag besiktigade bilen inne i Klippan, fick jag fixat det brummande avgassystemet inne i Ljungbyhed. Min mekaniker som är djupt religiös är egentligen en högutbildad socionom som driver ett eget företag tillsammans med sin fru men "drygar ut kassan" genom att även driva en bilverkstad på heltid. Han har nu två anställda, en ung familjefar som nyss har tillfrisknat efter en tids svår njursjukdom och en ung, nyutbildad tjej. Ingen av dem hade förmodligen fått ett seriöst arbete inom branschen på grund av sina "handikapp", båda är därför beroende av mekanikern för sitt levebröd men också för sin självkänsla, men detta är inget mekanikern visar.

Inne i den lilla verkstaden känner man av samarbetet, viljan att driva en firma ihop och få det att fungera värmer upp den kalla miljön. Hit kommer farfar A, en fattig pensionär, för att byta till vinterdäck för 200 SEK. Här pratar man inte om hjälpsamhet eller om vänlighet och om att samarbeta, utan andan finns här på riktigt och den sprider sig. Förra gången jag var här, och arbetet med kamremmen drog ut på tiden, blev jag hemskjutsad av farfar A och som tack lovade jag honom att göra detsamma. 

Killar som min mekaniker växer inte på träd, han drivs inte av att tjäna storkovan utan av viljan av kunna göra världen till en bättre plats - på det vis han känner till och klarar av. Han är en ögonöppnare, precis som Aaron Swartz, vars häpnadsväckande story finns kvar att se i ytterligare två dagar på SvT Play. Har du inte sett den än så gör det. Två dagar kvar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar