onsdag 5 november 2014

5 november

det är onsdag morgon och det regnar. Jag tänker inte hugga eller såga pinnar till kaffeved än så jag vänder mig inåt istället, mot 1800-talet, och tar upp trådarna inför texten jag har haft på lut under två år. Ibland tar tankarna tid, det är viktigt med mognad.

Jag har plockat upp intresset för trädgårdsodlingen igen och vill gärna planera den med, men det kan jag kanske ta under eftermiddagen. Morgontimmarna är viktigast för mig, då är humöret på topp och den lilla hjärnkapaciteten jag nu får arbeta med är om inte skarp, så i alla fall skarpast. Det är svårt att formulera sig, orden flyter inte.

Stressen som jag har levt med under långt tid har kommit tillbaka med full kraft och gör att jag måste ta tillvara på energierna. Fördelen med att leva med vissheten om min egen bräcklighet är att jag har lärt mig läsa av mina kroppsliga tecken och att ta dem på allvar. Jag har också lärt mig leva i mig själv och att acceptera känslorna utan att låta dem ta över. Tankar är ändå overkliga och passar man sig inte kanske en hamnar i Platons skuggvärld. Bättre ta sig an Zenon. Genom att använda sinnena kan jag lätt ta mig tillbaka till verkligheten och omgivningarna och de är sköna, så oerhört sköna. Om ett par timmar ska jag ta en skön regnpromenad.

Den 5 november är det Guy Fawkes Day för dig som gillar västerländsk historia. Jag är gärna revolutionär men tycker inte om tanken på våldsamhet och hämnd, det har jag aldrig gjort. Våld föder våld och hämnd är en liten och klen människas tröst. Tycker jag. Så om Guy tycker jag inte.

"Där makten finns, där finns ingen frihet."

Born in the USA - Father John Misty

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar