söndag 24 januari 2021

Lady of attraction


 

 Vad är det man vill minnas innan man dör, och vad är det man vill hinna göra innan det blir så dags? Sådana tankar för dagen tror jag att många i vår privilegierade del av världen går och dras med nu under coronatider. Tänk om man aldrig tog den där chansen, eller såg den där saken, tänk om man glömde bort att säga de där orden? Att vara stolt, feg, rädd och selektiv är en förmån man har när man är mitt i livet, precis som att vara dumdristig och snabb, drastisk och våghalsig när man är i början av det. Med åldern kommer mognad, och tankenärvaro med balans mellan ord och handling. Det kanske inte alltid uppfattas som så spännande med visdom, men den kräver sin rätt. Sexighet ligger i hur en människa uppfattar sig själv i förhållande till sin omvärld, sensualism är när alla sinnen är påslagna och när du är medveten om vilken påverkansmakt du har, utan att behöva vara taskig. 

Att vara självsäker är en upplevelse som varierar stort mellan generationerna, med åren lär man sig att vara ödmjuk och att se sig i ett roat tillstånd av självdistans, utan ironi och helt ärligt. Erfarenheter, kunskap, humor och smak har ackumulerats och kristalliserats till den person som vi har blivit, ärr och allt. Ibland kan det vara en tröst att veta att ju äldre jag blir, dess sexigare blir min hjärna. Därför matar jag den med sådant som jag gillar. 


Airplane Head Woman - Pete Brown & Piblokto! Alan Black session

 

The Guardian/Eleanor Morgan - Lost touch: how a year without hugs affects our mental health

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar