lördag 23 januari 2021

Handjagat


 Vädret har varit milt ett tag och snön har nu smält bort, så när som på några envisa vita stråk vid jordärtskockorna. Det tycks mig som att det har regnat ideligen under veckan som gick men idag kom ett uppehåll, och det passade utmärkt för att äntligen såga till de långa vedklamparna som har legat och retat mig så länge. Att handjaga ved kan tyckas litet overkill, men jag gillar att stå och såga några timmar tills mjölksyran gör sig påmind, och se på hur vedstapeln sakta minskar på ena sidan och ökar på den andra. Sen inbillar jag mig att armarna blir rätt snygga med, ja högerarmen alltså. Att låta saker ta tid är bra, jag ser det som meditation och låter sågen göra jobbet - och så tar jag massor av pauser, att pausa är viktigt. Plockar med hönsen, flyttar in de sista utemöblerna som plötsligt fick plats efter att cykeln hängdes upp, fixar en kopp ingefärsdryck med honung och rostar mackor. Det kan ta hela lördagen om man vill eftersom man har sovmorgon och löser melodikrysset först. Och sen går man in och tvättar av sig, lagar en snabb och lyckad broccolisoppa, och under det att man lyssnar på musik kollar man in matchrapporten på nättidningen och tar en kall öl. Jo, jag har blivit med två nya grabbhobbies, litet otippat, men alla blir saliga på sin tro. 

 


Warhorse - Woman Of The Devil


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar