fredag 29 januari 2021

Bam!ako

stora moskén i Djenné, typbild


 För två dagar sedan fick jag en inbjudan att följa ett hemligt konto på Insta, det är bästisen L som bor i Mali för tillfället. L vill lämna rapporter från sin nya värld, och jag tänker att hon på samma gång kan få output av oss här utifrån. Hennes man som är polis och gammal kickboxarchampion, utbildar sedan en tid specialstyrkor med bas i Schweiz, och då han fick frågan att arbeta i Mali från Bamako där läget ännu är lugnt, tackade hon ja. 

På de få bilder jag har fått ta emot hittills kan jag se hur hon checkar in med sin lilla nakenhund, en bild på något som ser ut att vara en nybyggd bostad i två plan, med lokaltypisk adobeputs och med stora tonade fönster, samt en lyxig utsikt över Nigers strand som ligger alldeles intill. En bild som är tagen genom ett finmaskigt nät visar hur det ser ut när det lokala livet torkar tvätt vid stranden. På de röda jordväggarna som skymtar till vänster och på marken nedanför ligger plaggen platt i den starka solen, jag tänker att de tar nog bara ett par minuter att torka. L berättar att hon har beställt tre fotsida klänningar men att hon slipper slöja, och att hon vill att jag kommer ner så att hon får lov att se sig om... hon är kortfattad men vi känner varandra så väl, och vet bättre än att vara alltför explicita.

Min vän ser sig själv som opolitisk, men är mycket intelligent och jag vet att jag, genom hennes blick, kommer att få mycket humor, värme och alternativa berättelser till de vi kommer att få här utifrån. Och i jämförelsen med mina rapporter, som utgår från ett politiskt perspektiv och från det jag får från tidningar och nätet, samt det lilla jag läste om Mali när jag läste utomeuropeisk konst (Djenne, Timbuktu...), ska det bli väldigt spännande att se om vi kan läsa något i glappet mellan de två världarna... Och nej, jag tänker inte sticka under stol med att jag i smyg hoppas på att få kunna besöka henne.


Boubacar Traoré & Ali Farka Touré - Duna Ma Yelema

Boubacar Traoré - Hona 

 

 Konflikt 30/1-21 - Sverige på Frontlinjen, om det komplicerade kriget i Mali

All Africa 22/1-21 - om det groende missnöjet med Frankrike och kolonialhistorian

Ahram-online 22/1-21 - Sahel-regionens gemensamma problem stegras

All Africa 26/1-21 - 5G-planer för Sahel fördröjs pga massakrer på civila

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar