söndag 6 september 2015

söndag


det blev en stillsam söndag som avrundning på en stillsam vecka, åtminstone om vi tänker på action. När det ankommer på känslorna har det stormat en hel del, särskilt med tanke på hur världsläget ser ut. Jag kan inte för mitt liv förstå hur människor inte kan ta till sig flyktingars situation och göra sitt bästa för att lindra sitt samvete, må det vara av egoistiska skäl. En vän skryter om sina långväga resor och låter den elvaåriga dottern bestämma hotellet som hen sedan visar mig som något fruktansvärt roligt i sin vräkiga tackiness. En enda av alla dessa resors kostnader hade med lätthet kunna hjälpa flera syriska flyktingfamiljer, för att inte tala om koldioxidavtrycket. En annan bekant skickar mig snaskiga, anonyma videos som skall "bevisa hur illa utländska människor, särskilt tiggare beter sig" - under förevändningen att jag skall hjälpa hen med bedömningen av ett politiskt dilemma och att "lag och rätt måste få råda". Jag svarade naturligtvis att jag inte tittar på videos med så uppenbart skumma syften och att jag för mitt liv inte kan förstå hur människor inte drar sig för att dra politiska fördelar av en mänsklig tragedi. Jag hoppas att jag gjorde mig förstådd.

Idag känns det bra att få läsa och höra hur flera svenska politiker enas över blockgränsena för att göra gemensam sak i en av historiens värsta humanitära katastrofer, något annat vore otänkbart för folkvalda politiker i en demokrati. Vi får se vad som kommer ut av tisdagens möte i Berlin mellan stadsministern och förbundskanslern.

Ja, jag är snarstucken och har svårt för dålig smak och kass timing, och det står jag för.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar