tisdag 4 augusti 2015

trams

not by the book
våga vara löjlig! Hur skulle politiken, vetenskapen, forskningen och människan sett ut om vi inte vågade tramsa, gå emot strömmen och säga det vi innerst inne tycker?

Alldeles för ofta hör jag gnällspikar dryfta klagovisor kring känslomässiga angreppssätt, att det är fel att ändra sig och att det är en dygd att hålla kvar vid sina mossiga principer. Alldeles för ofta har jag erfarit skambeläggning för att jag har vågat visa mig odefinierbar och flummig, eftersom den som skambelastat mig har ansett fakta vara enda vägen till insikt och kunskap. Men förlåt mig min inställning - om inte Galileo Galilei hade stått på sig hade vi fortfarande haft stollar som påstått att jorden är platt som en pannkaka.

Att vara boklärd utan erfarenhet är en ytterst farlig egenskap som kallas fundamentalism när det kommer till omfång. I mer allmänna fall kan det gälla vännen som har lärt sig ett nytt område genom att googla och titta i böcker som fakulteten har lagt ut som kurslitteratur. Vem som helst kan bli beläst men inte alla kan bli lärda. Och kvantitativ kurslitteratur instuderad på loftet utan kvalitativ granskning och seminarier är inte kunskap, det är babbel.

När Schlaug beskriver samma fenomen som jag själv har grunnat på under lång tid, handlar det om visioner och om att gå emot strömmen. En uppfattning behöver inte ha stöd i litteraturen och massan för att visa sig vara rätt, och det beror på din subjektiva synförmåga, uppfattning och perceptionsförmåga om du har kapacitet att se bortom det invanda. Allt i livet är en fråga om lek med sinnena.


Kreativitet är kunskap som har kul
A. Einstein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar