söndag 19 juli 2015

jag, en lebekvinna

det finns ändå inget som att låta sig speglas i en annan människa. Förra inlägget hade jag först tänkt döpa till "i brist på annat äter Satan flugor", men i takt med att tankarna och sidorna flöt på, fick jag tänka om. Boken är nu utläst, i saligt minne som en av mina absoluta favoriter. Sedan dess har jag haft en vän på besök under tidiga morgnar och sena kvällar, vi har badat, pratat, rökt cigariller, druckit kaffe och ätit pistagenötter och suttit tysta på farstutrappan, tätt intill, och tittat på molnen. Tre dagar har jag fått för mig själv, T är i London med sin far och de gör far-dotter-saker. Själv gör jag saker jag behöver, tänker på saker jag behöver och äter när jag själv vill, om jag själv vill.

I mitt nästa liv ska jag vara lebekvinna, leva i ett kaninhål i marken likt en hobbit och odla min trädgård, se på regnet och låta vildrosorna och kaprifolen klänga över taket på mitt runda gräsbevuxna hus och mitt huvud skall vara fyllt av historier som jag präntar ner vid frukostbordet.

Och när jag känner för det ska jag gå ner till gölen och ta mig ett dopp, bjuda förbikommande på förrådet av korvar och bröd och öppna det finaste vinet.

Hozier - From Eden
Hozier - To Be Alone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar