fredag 10 april 2015

fredagssol

ett skånskt Toscana
En cykeltur gör gott för hjärtat. Efter frukost beslutade jag mig för att sluta prokastrinera vedinköpet som gått i stöpet, eftersom min leverantör inte kunde hålla det utlovade måttet, så jag tog cykeln runt närskapet för att fråga grannarna om råd. Samtidigt ville jag ta en tur till Djupadals mölla för att kolla vad det var för skråpor jag hade sett i ögonvrån från bilen igår.

det visade sig vara vanlig Peststkråp (hybridus)
Jag hade tur idag, både med vädret och grannarna som var hemma. Henny, min närmaste skogsägargranne, tipsade om Göran-med-sågen, som i sin tur tipsade om Göran-med-hästgården (många Göran häromkring), så jag cyklade runt och frågade, fick slutligen napp och dessutom ett ansikte bakom de granna gårdar som ligger en bit in på alléer och skogspartier runt mig. Göran nummer 2 var en trevlig man, hans mark har gått i arv sedan 1600-talet och gården är lika gammal. Han höll sig med hushållerska och två vedkillar från Rumänien, troligen bor de i det uppstallade gamla rucklet till husvagn som står en bit från gården. Att min ved nu kommer att vara bearbetad av rumänska hjälparbetare vet jag inte hur jag ska ta än, rent samvetsmässigt. Jag antar att de får lön och att jag därmed hjälper deras familjer till ett bättre liv, däremot undrar jag förstås hur de blir behandlade av patron Svensson under tiden. Min ved kommer bestå av kluven björk och avenbok, så kvaliteten är det inget fel på. Och på markerna stod fyra tranor. Jag tog det som ett gott tecken.

grann gård och fina fåglar (Grus grus)

Så rätt nöjd och glad ändå cyklade jag vidare mot Anderstorp som ligger ca 5 km hemifrån. Det är en smal och backig väg och eftersom jag nu inte hade någon tid att passa kunde jag ibland lägga mig i vägrenen för att kolla på omgivningarna och på gladan och molnen som seglade förbi. Det är verkligen underskönt häromkring. Efter några bilder på skråp tog jag omvägen genom Eneskogen, ett naturskyddsområde som ligger norr om vulkanen Jällabjär och som med sina toppiga enebuskar och gärdeshägnade kullar liknar den Toscanska landsbygden. Här stannade jag ett bra tag, tog flera hundra bilder på vägar, enar och mossiga stenar, lyssnade på fågelsång och tog in lugnet. Inget annat än naturens ljud, precis som hemma. Spelande gransångare, rödhake, gärdsmyg och bofink, men även taltrast och dubbeltrast och över ängarna drillade sånglärkan.

Anderstorp
Nu sitter jag i trädgårdsmöbeln i bara t-shirten och skriver på min laptop. Snart kommer tösen hem från skolan och då ska vi ta en fika och njuta av vädret till den sista droppen sol tagit slut. Men innan dess ska jag göra sticklingar av lavendeln och börja inreda vår ateljé och överraska henne med en plats där vi kan måla med terpentin och lösningsmedel även om det skulle regna i sommar. Det blir så bra detta.

Eneskogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar