lördag 28 februari 2015

tack och adjö, februari!

tranor, tofsvipor, sånglärkor, vårbrasa och en öl. Det kan inte bli bättre än så!

Under veckan har jag haft besök och igår en övernattande gäst på middag, T sover hos en vän så nu har jag bara mig själv att rå om. Rätt skönt. Dagen har gått åt för tankar, tankar om morgonen och tankar under trädgårdsarbetet. De liknar varandra inte det minsta, för ute i trädgården är jag upptagen med värdsliga ting, inomhus sysslar jag med motsatsen. Vetskapen om att jag snart måste gå in igen känns avlägsen, så himla avlägsen. Inte ens när elden sveder pannluggen och ögonfransarna och ögonbrynen krullar sig och får vita toppar känner jag att det är dags att gå in. Jag stilbildar! Det är cool! tar en sipp öl till och letar efter fler grejor att mata elden med. Björkris, ett gammalt bord, nedblåsta grenar och mögliga brädor från garaget förkolnas tillsammas med trasiga badmintonrack och utslitna flagglinor. Elden renar.

Nu sitter jag i alla fall inne igen, för nu har brasan brunnit ner och mörkret lägrat sig. På spotify sjunger Luther Allison kapp med Damnation of Adam Blessing, magen är nöjd av gårdagens lammrester och snart ska jag Facebooka en smula innan jag tittar på en film, läser en bit av boken och släcker lampan. I morgon är det mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar