torsdag 26 februari 2015

une petite soupe à l'Oignon, bien somptueuse!

den oumbärliga löken
i veckan lagade jag nödsoppa som respons på Londonexcessen. En nödsoppa innebär inte att den smakar illa, inte heller att den gör avkall på mänskliga rättigheter, såsom vardagslyx eller mättnad. En nödsoppa ska däremot vara billig utan att för den skull spä på känslan av fattigdom eftersom du kommer behöva tid att tillreda den. För, låt mig citera min franska bibel: "Löken måste puttra länge och sakta i smör och olja och sedan sjuda länge och sakta i buljong för att utveckla den djupa, fylliga smak som karaktäriserar en perfekt löksoppa. Man bör därför räkna med att det tar 2 1/2 timme från det att man börjar tills soppan är färdig. Den förberedande fräsningen i smör kräver en viss övervakning, men själva kokningen kan försiggå utan tillsyn". Själv tittade jag på första avsnittet av "Stora Barriärrevet" på SVT Play och hämtade tösen hos vännen under tiden. Varför begränsa sig liksom?


6-8 portioner
750 g lök, ungefär 12 dl tunt skivad gul lök
45 g smör
1 msk olja
Du behöver en tjockbottnad 4-literskastrull med lock. Själv använder jag min gamla 5 liters gjutjärnsgryta från Kallinge, en av mina käraste ägodelar som jag fyndade för 10 SEK på ett fotbollsloppis när jag bodde i Karlskrona. Locket är litet skevt, vilket har gjort att maten aldrig kokar sönder och ångan puffar ut den goda matdoften i stugan och marinerar både mig och hemmet. Inget ont som inte för något gott med sig.

Låt löken puttra sakta i smöret och oljan under lock i 15 minuter. Tag sedan av locket, öka värmen till måttlig och rör i 1 tsk salt och 1/4 tsk socker som gör att löken bryner lättare. Bryn i 30 - 40 minuter och rör om flitigt tills löken får en jämn, mörkt guldbrun färg. Ha tålamod, men god mad tar lang tid at lave, som det stod på Gamle Humlebaek kromeny en gång för längesedan.

Strö sedan över 45 g mjöl (ca 2/3 dl) och rör om i 3 minuter.

2 l kokande mörk buljong, gärna oxbuljong
1 dryg dl torrt vitt vin eller torr vermouth. I nödfall fungerar 1/2 dl vitvinsvinäger.
Salt och nymald vitpeppar

Tag kastrullen av värmen och rör i den kokande vätskan. Tillsätt vinet och smaka av. Sjud med locket på glänt (en billig gammal gryta med skevt lock är alltså perfekt) i 30 - 40 minuter eller mer och skumma av då och då. Smaka av så ofta du vill, gärna ofta.
Nu är soppan klar att serveras för vardagsbruk! men om du vill kan du nu sätta den åt sidan, utan lock, tills soppan skall serveras. Värm upp igen tills soppan sjuder.

3 msk cognac
Hårdrostat vitt bröd
lagrad ost, gärna långlagrad prästost men traditionellt skall det vara en blandning av parmesan och gruyère... för ska det vara lyx så ska det. Ös på ost på bröden och grilla dem gyllenbruna.
Rör i cognacen alldeles innan soppan serveras. Häll upp soppan i terrin, eller i soppskålar över de ostade bröden och bjud med extra ost till, om du önskar en riktigt mättande rätt. Bjud med en mustig och lätt bitter ölsort, en vanlig pilsner fungerar fint.

Denna soppa har räddat mig åtskilliga gånger och den blir bara godare med tiden, så skäms inte att göra en stor omgång för veckan. Just nu är vi tre kring bordet och soppan räcker då gott och väl för tre goda middagar som varieras med hjälp av olika tillbehör. Men den fungerar alldeles utmärkt som bjudrätt, väldigt uppskattad är den om jag har hunnit baka brytbröd till. Inget gör hjärtat varmare än en rykande het och mustigt lyxig soppa. Jag säger som Rut på Skäret; jag äter hellre en skål kål med kärlek än en gödd oxe med hat.

Rut



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar