lördag 2 maj 2020

Cuculus canorus

Slån, Prunus spinosa

Det blir inte skrivet så mycket här, längre. Jag tror att det beror på att livet känns uppstyckat och malet och tankarna jag tänker har svårt att få rot och gro för att spira.

Under april har vädret varit gott, soligt och torrt och perfekt arbetstemperatur. Visserligen har det på grund av coronavirusets framfart varit en smula svårare att få till intervjuer, men jag har haft arbete nog ändå. Det är mötestider nu, typiskt att sådant ska krocka med den vackraste och mest efterlängtade årstiden. Som utnämnd sekreterare är jag tvungen att delta, jag som avskyr sammanträden, har alltid undvikit dem eftersom jag inte förstår mig på formerna och snacket. Det blir för litet gjort.

judaspenning, Lunaria annua

Månaden maj är här, ledigheten har inletts med gråväder men alldeles för litet regn för att det ska löna sig att vara inomhus. Köksträdgården börjar ta form efter två års märkliga klimatomväxlingar, och tack vare hemundervisningen har jag fått stor hjälp från tösen. Vi har bänt och slitit bort rötter, grepat undan mossa och gräsrötter och skapat fyra nya odlingsbäddar för blommande köksplantor. Under arbetet hördes göken en stund, så passande på första maj.

I natt och morse uteblev regnet igen så vi vi tog tillfället i akt att äta frukost ute, något som brukar vara effektivt för att reta vädergudarna. En stilig rödstjärthanne som bor här har utökat sin repertoar till att härma både törnskatan och ärtsångaren, och han höll gladeligen låda för oss från toppen av asparna medan blåmesarna byggde bo i den gamla vattenpumpen. Genom kikaren kunde vi se på hur mossa och päls fraktades ned i det lilla hålet för hävarmen, och hur det lilla huvudet, utan märkbar ansträngning, kikade upp och flög iväg efter en ny omgång bäddmaterial. Den där vattenpumpen är nog en alldeles utmärkt plats för ett bo, eftersom varken katter eller illrar kan ta sig upp för järnkonstruktionen. Jag får avvakta renoveringen av den i år igen.
Ovanför oss surrade det dovt och litet ödesmättat från körsbärskronan, varenda blomma besöktes av insekter, och vid marken surrade humlorna på jakt efter bon eller mat. Kanske det var en gökhumla med, det är svårt att avgöra på håll även med kikaren.
De få dropparna som kom i natt hjälpte föga, och nu är en av vattenreserverna tömd på de nygallrade jordgubbsplantorna.

Samtidigt som jag skrev detta har jag hunnit gnälla litet över torkan för en kompis över telefon med, och sett ungefär femton hagelkorn studsa över gräsmattan, men nu regnar det faktiskt - äntligen!

kejsarkronor, Fritillaria imperialis

Michelle Gurevich - Party Girl
Landberk - 1st of May

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar