söndag 5 oktober 2014

dagdrömmar

korp
jag ligger ute i träsoffan och läser en bok, en roman om kärlek, vänskap och om hur förbindelser plötsligt kan rämna och uppstå. Omständigheter kan kullkasta och grusa men även så och gynna. Ovan mig ruskar vinden lätt om i asparna, vitkindade gäss passerar i formation och avbryter för ett par sekunder koncentrationen. Njutningen av att ligga här, i värmen från solen, intensifieras. Jag rullar lik en båt på sjön mellan fiktion och verklighet, funderar, dagdrömmer.

Om jag kunde vrida tillbaka klockan några varv, skulle jag vara klokare då, mer tillfreds, mer glad, lyckligare än jag är just nu? jag har alltid tyckt att jag aldrig skall ångra något i mitt liv, att allt jag har gjort har format den individ jag är idag. Visst är det så, men ånger är även ett sätt att vakna upp.

Vissa saker kan man ångra, andra inte. Vissa saker bör sägas, andra inte. Boken jag läser ger mig funderingar på saker jag vill göra i livet, för att åstadkomma det jag innerst inne vill, sådant jag innerst inne alltid har vetat om, en sak jag härbärgerar. Innerst inne gror en plan, ett hopp tänds. Törs jag?

Ord skadar, drömmar gör det inte.


Jonathan Wilson - Desert Raven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar