söndag 28 december 2014

PMB och kärleken

kärlek
Idag har vi varit utomlands och kulturella. Mellandagsrean står sig slätt om man jämför folktätheten med hur det var på Louisiana, men det var det värt. Varenda minut! T och jag fick en välbehövd respit, hon och jag har båda varit nere, hennes pappa hade varit tvungen att ge sig av redan på juldagen och ovanpå allt har vi haft PMS, lovtrötthet och allmän deppighet, allt på samma gång. Men igår lättade det. En tanke på en resa räcker, en liten plan bara, men orken för att den där lilla gnistan ska få liv har fått gå till att göra sådant som är nödvändigt och livsuppehållande istället. Trist. Men nu är det lov och på lov ska man vila för att kunna göra annat än livsuppehållande, trista saker.

Jag tittade på Astrid Lindgren på SvT1 förut och såg hur hennes far intygade sin kärlek för moren. Det är kärlek minsann, så vackert att tankarna vandrar. De gör det rätt ofta nuförtiden, en börjar bli sliten och gammal, uttänjd som Bilbo sa. En får akta sig så det inte sätter sig i själen, en får inte glömma bort Pippi som sitter där inne någonstans och vill ut, precis som Rilkes panter. Rainer Maria Rilke som var bästa vän med Paula Modersohn Becker fick sin nuna avbildad av henne. Ett av hennes mycket ovanliga mansporträtt faktiskt. Hon tyckte att han var värd att förevigas och jag håller med. Det är också kärlek förresten. Att vilja föreviga någon.

Rilke med blick för evigheten


I veckan fick jag en fin komplimang. Det var tösen som i bilen efter badet sa att jag var en rolig mamma. Hon var stolt över att jag tramsar, visar långfinger och stänker vatten offentligt. Jag är en sådan mamma som man skrattar ihop med, tyckte hon. En sådan är jag, trots allt. En kärlek som vår förlänger både livet och käften.



2 kommentarer: