lördag 13 september 2014

velpotta

Porslinsskivling (Oudemansiella mucida)
Svampar måste inte vara ätliga för att vara läckra. Idag fick vi ett överflöd av vackra svampvyer under vår promenad i Skäralids bäckravin. Vattenståndet var lågt, så vi kunde bege oss ända in i ravinens innersta hjärta och sedan knotade vi oss duktigt uppför den branta djurstigen och balanserade sedan med Kopparhattens hisnande rasbranter och undersköna vyer under oss. Tyvärr tog kamerabatteriet slut efter en timma, så bilderna vi fick med oss är nästan uteslutande på svampar… Vi avslutade traditionsenligt med glass och kaffe på Naturums sköna uteterrass innan vi for hem igen, för att elda och klippa gräs. Balans är bra.

Koralltaggsvamp (Hericium coralloides)


Jo, jag har skaffat mig en ny dator för mina extraknäckspengar- min första laptop! den skall jag nu försöka att förstå mig på en stund innan det blir dags för middagsbestyr. Häcken jag sitter vid i T:s rum hakar sig ständigt och lever på sista sucken och nu kommer jag att kunna arbeta varhelst jag önskar. Spännande tider! Kvällsmaten blir en enkel sak, resterna från pizzasåsen från igår får duga som bas, och så har jag ju litet av det goda vinet kvar. Idel lyx på torpet alltså. Nej, kanske jag tar och plockar upp svampboken istället, det lockar mig mer än datorn egentligen. Vela, vela. I morgon är det val, a propos det. Jag har gjort tre tester och skaffat mig information gällande vilka jag skall kryssa för medborgarlön, så nu är jag ganska säker på vem jag väljer… jag vet åtminstone var jag skall välja. Alltid något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar