tisdag 23 september 2014

tisdag gillar jag bäst

tisdag, kanske veckans bästa dag. Nästan en hel vecka har gått sedan jag var på kontoret och jag börjar få grepp om tillvaron igen, orkar ta tag i saker och ting, särskilt när solen ler så fint som idag. Solen är bästa energikicken. Idag är det inte bara höstdagjämning, utan även dotterns namnsdag och jag hade planerat att bjussa på en god varm choklad till frullen men eftersom strömmen hade gått under morgontimmarna fick vi lov att smörja kråset med müsli utan varm dryck istället. Dock flackade snart ljuset till och efter ca 45 minuter kunde vi göra oss en snabb kopp te i alla fall.

Natten har varit kall. När jag vaknade kl 06.00 hade vi 0° och för att slippa torka de fullständigt igenimmade fönsterna i morgon igen, fick jag ägna några förmiddagstimmar åt att sätta in vinterfönster. Först eldades det så att jag fick upp innetemperaturen under arbetspasset framför datorn, därefter plockades de kalla rutorna ner från vinden så att de skulle få samma temperatur som omgivningarna, sedan putsades de noggrant och passades in i sina individuella hål. Same procedure as every year. Jag fick köra in till Ljungbyhed för att köpa upp mig på förrådet av fönstervadd och fönstertejp som tycks krympa för varje gång det blir dags att sätta in rutorna, och passade då på att bjuda in mig på lunch hos Å. Hemma hos henne är det alltid lika trevligt och mysigt, alltid lika lugnt och varmt. Hon är min klippa i tillvaron just nu, det räcker att veta att hon finns till. Hemma igen plockade jag ut den trasiga fönsterrutan i sovrummet och skall strax bege mig till mitt närmaste glasmästeri i Perstorp, för att hämta en ny ruta. Det är skönt när saker klaffar.

Oss emellan har jag försökt att förtränga att det är onsdag i morgon, men dagen är inte slut än. När stumpan kommer hem blir det namnsdagsfest och när kvällen kommer och jag har krupit ner under duntäcket kan jag ägna mig åt den nya boken. Det ser jag fram emot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar