lördag 1 oktober 2022

Oktoberfest


 Hösten kom med besked. Än är träden gröna och täta, men lönnen börjar skifta i topparna och asparna bakom huset glöder guldgula i morgondimman och luften är frisk. Just nu faller det ett tungt regn som hörs genom de dubbla rutorna. Jag har eldat i köket sedan jag kom hem från mossvandringen tidigare idag och det är varmt och torrt i stugan. När jag bara behöver sätta en brasa på kvällen, håller sig värmen bra en bit in på förmiddagen dagen därpå. Det räcker lagom för att arbeta en stund och fixa sig något att ta med ut att äta. Igår gjorde jag höstens första tur ner till Rönneå-deltat. Brännässlorna har lagt sig nu och vattennivån är låg, och kossorna som går och betar vid strandbankarna längre uppströms är vuxna nog att hålla sig lugna. Jag letar efter rara svampar, ett intresse som jag har odlat ett tag, och patrullerar därför nästan dagligen förbi ett ställe där det har vuxit scharlakansvaxskivlingar en gång. Än har de inte synts till, men vaxingarna är luriga och kan plötsligt dyka upp där de aldrig varit förut. Det passar mig rätt bra, jag gillar att söka litet planlöst, och kan då samtidigt se fåglar och växter och litet annat kul. Ibland sätter jag mig ner med en kopp om vädret tillåter. 

 


Igår fick jag hjälp av en vän att såga upp en björkstam. Trädet hade lagt sig över vägen i vintras och grannen hade i all hast fått stuva in alltsamman i gläntan med traktorn. Grenarna tog jag hand om med bågsågen, och fick sen även tillåtelse att ta resten. Fallen ved är guld värd för den som har tid men saknar medel. Nu ligger det ytterligare en dryg kubikmeter kapade rundbitar på tomten i väntan på att klyvas, men ryggen behövde vila idag så jag tog ledigt. Vad gjorde man utan snälla vänner? Litet rädd är jag att jag sliter ut dem, och även om de säger att det räcker med ett snack och en kopp kaffe så vet jag att det inte är så. Vi pratade bland annat om skånskt trugande och om gemensamma bekanta från orten, och fick några riktigt goda skratt. Och så blev det litet allvar med förstås, det är viktigt med balans. Det är härligt med vänner som kan prata om allt, ett ömsesidigt utbyte av erfarenheter är skönt för humöret. Jag övar mig på att bli mer förtrolig, det går väl sådär. Egentligen skulle jag må bra av att träffa någon varje dag, jag är socialt ringrostig och litet rädd för att bli en enstöring, men det kommer tids nog. Man får ta en sak i sänder.



Det finns en mängd forskning som hänger upp mänskligt agerande i matematiska termer. Terrorforskningen exempelvis, ser mönster i trender som uppstår vart fyrtionde år. Enligt den amerikanske forskaren på området, David C. Rapoport, går det att se ett vågmönster i nutid, från en religiös terrorvåg som idag håller på att ebba ut, mot terrorismens femte våg - den högerextrema. Enligt Rapoport är stormningen av de Förenta staternas kongress en milstolpe. Det finns en hög risk att sådana forskarrön tenderar att lägga ensidigt fokus på trender som angår den egna statens intressen, men att de därmed får en självförstärkande effekt. Jag har själv nosat litet i trenders uppgång och fall, i arbetet gjorde vi analyser och diskuterade enskilda människors påverkan i olika riktningar. Kanske har jag byggt upp ett mer känsligt förhållningssätt till toppar och dalar än det stora flertalet, men det är viktigt att komma ihåg att trender aldrig någonsin uppstår av sig själv. De formas av människor, enstaka individer som kan kallas karismatiska eller har en lyskraft nog för andra att vilja lita på dem - och vågmönstret följer samhällets tendens att lyssna på människor i ekonomiskt fertil ålder. Det beror naturligtvis på faktorer som har med andra trender att göra, som begreppsligen är knutna till ordet framgång. Flertalet människor önskar oftast inget mer än att ha det lugnt och skönt, och det är i den grogrunden motsatsen gror. En oro som väcks av någon som säger just det värsta tänkbara. I min situation, som ensamstående kvinna med ett ungt kvinnobarn, är framtidens värsta scenario ett som vill krympa hennes självständighet och självagens. I en annan persons situation kan det handla om priser på bensin eller gas, som i lika mån avgör personens förmåga att förflytta sig. Men då jag vet att det är färre individer som styr, än som inte gör det, kommer trenden vara en central del hos vissa men mindre avgörande för andra. Att placera ett högernationalistiskt parti på utskottens ordförandeposter (bl.a. järnrörsmannen Jomshof som sådan på justitieutskottet!) var ett misstag som vi kommer att äta upp. Fullständigt makabert. Men rädd är jag inte. En rädd person är inget mer än en liten lort.


Faller hellre - Slowgold

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar