tisdag 4 oktober 2022

äntligen!

Hilma af Klint fick upprättelse, men postumt

Jag kan inte tänka mig ett mer romantiskt val för nobelpriset. Nu tänker jag inte ens försöka att förklara det som alla insatta fysiker menar är omöjligt att förstå, men att se ett slut på positivismens framtåg och kausalitetens ensamregim är bara så underbart skönt i min lilla bok. Hurra för den numera accepterade tanken på att vi kan kommunicera bortom tid och rum, och hurra för dig, som liksom jag innerst inne också har tänkt tanken på hur begränsande de såkallade naturlagarna är. Telepati behöver inte sorteras in i skämskorgen längre, inte heller känslan av stark närvaro som gör att du måste stiga upp mitt i natten för att upptäcka att någon som du har tänkt på också gjort det. Oförklarliga ting är bra för oss. De får oss att tänka annorlunda kring vår tillvaro. Jag minns en tid när mitt intresse för Bergson avslogs som ointressant flum av doktoranderna, liksom mitt engagemang för miljön och klimatet. Man kan slå undan fötterna på forskningen, men man kan inte döda drömmarna. Rätt vad det är är tiden mogen för galenskapen.

Grattis

 

dansk ironi är bäst

Dungen - Om Det Finns Något Som Du Vill Fråga Mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar