torsdag 13 maj 2021

himmelfärdsdag

Nordisk kärrtrollslända, Leucorrhinia rubicunda
 När sommaren kommer märks det tydligt, på en och samma dag hörs åskmuller, härmsångare och näktergal och de första riktiga trollsländorna torkar vingarna inför sin korta levnad som flygande insekter. Det är nu man kan passa på att fånga upp dem på fingret för närmare inspektion, för när vingarna väl är torra är det inte mycket som rår på deras flygförmåga. Trollsländor är t.o.m. skickligare matematiker än rovfåglarna, och förmår triangulera sina byten ännu snabbare än en pilgrimsfalk, men då har de ytterligare några miljoner års övning på nacken. De är makalöst skickliga. 

Vid de nya dammarna fiskade ett gäng obekanta ansikten idag, de såg en smula bistra ut när jag spatserade förbi med kikare och kamera i en svångrem om halsen. Jag misstänker att de hyr den lilla nybyggda stugan intill för en diger summa, jaktstuga med fiskerätt i Skåne klingar fint. Att nyanlagda dammar inte ger så mycket god fisk, och att jakträtten handlar om tidiga morgnar för att skjuta tjocka grisar var det säkert ingen som hade upplyst dem om. Dumheter. Men snart glömdes tramset för årets första trollsländor som hägrade i dammen intill.

Efter en lång och långsam promenad med både härmsångare och näktergal på platsen jag trodde att de hade övergivit, och ett ögonblick med kungsfiskaren, slängdes en skånsk äggakaga ihop, och medan den gräddades läskade jag mig med årets andra GT utomhus. Det blir några fler i år, kan jag lova! 


 

Pearls Before Swine - Another Time

James Gang - Collage

RL Burnside - Let My Baby Ride

Jag läser Svamparnas planet, det uråldriga nätverket som bryter ner och bygger upp vår värld, av Jesper Nyström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar