torsdag 10 september 2020

Arbete och fritid

Georges de La Tour, ca 1640
Jag sitter och glor tomt på den där skärmen igen. I 13 timmar har jag varit på språng idag, det är verkligen galet hur mycket tid som läggs utöver det jag kan få kalla arbete. Ideellt arbete heter det så fint, ett uttryck som jag är kluven till eftersom det obetalda arbetet förutsätter att det finns fler i hushållet.
Nå, jag har haft kul idag också, som förvisso är en del av problematiken. När ett arbete är kul drar tiden iväg och det blir svårt att ta det lugnt och värdera sin egentid, allt flyter ihop på något märkligt vis och märks först när man kommit hem igen. Hur var det nu, hann jag äta, eller har jag ens druckit ordentligt, men vilken tur att jag hade låtit avfuktaren gå då jag var hemma och vände över lunchen... jodå, det händer att jag talar för mig själv.
Det är mörkt och kyligt nu, och katterna satt på trappan och väntade på att bli insläppta. Hönsen hade sedan länge traskat in i sitt ombonade hem, de fick dock vänta i ett par timmar innan den trygga luckan stängdes.
Även om jag gnäller litet nu så vet jag att saker kan vara värre, och för egen del är arbetssituationen avsevärt bättre jämfört med hur det såg ut för bara tre år sedan. Det enda jag kan sakna är närvaron från tösen, och ett eller annat, annat. Jag arbetar på det, med.

Agusa - Sagor från Saaris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar