måndag 14 september 2020

Livsnerv


 Jag läser vidare bland bokhyllans rader av Aleksijevitj. Det är tung litteratur, ändå förvånansvärt lättläst. Orden flyter, det är mästerligt skrivet och jag förundras över hennes lätthet att skapa en helhet av alla dessa disparata röster. Ibland måste jag ta en paus, för att andas och tänka andra tankar. Texten ligger tung och tät, vacker likt ett sensommardis om morgonen och jag får rysningar. Känslan av att känna mig privilegierad, samtidigt skamsen över att veta att jag strax kan lägga den ifrån mig och skratta åt vännernas skämt på facebook, och sen återgå när jag är mätt och belåten efter kvällsvarden.

Antingen är det jag som är schizofren, eller så är det detta som kallas livsnerv. Att kunna kasta sig mellan ytterligheter, låta sig förföras och förgöras, och samtidigt veta att jag aldrig någonsin kommer att kunna förstå, hur mycket jag än försöker.
Att vara jag är att desperat söka efter mening, och även om jag aldrig har varit med om den oerhörda svälten som fanns i städerna under belägringen, eller sett hur kriget har förvandlat människor till vargar, eller änglar! har jag alltid lyckats förstå att livet är det som vi gör det till. Jag är en överlevare, en dotterdotter till överlevare, och vet att det är med humorns, hjärtats, värmens och generositetens hjälp som man går rakryggad genom livet.
Det som rör mig till tårar är inte elakhet, eller ilska och gemenhet, utan vänlighet, skönhet. Kanske för att den är så sällsynt, så rar, och för att den påminner om en tid då jag var barn. I Aleksijevitjs De sista vittnena beskrivs just detta. Med hjälp av flera barnröster återkommer hon till hur enkelt det är att urskilja hatet från nödvändigheten att behandla varandra med respekt - det är bara att göra så som de vuxna har gjort... oftast är det mammorna som står förebilder, men lika gärna kan förebilden vara vilken äldre person som helst med ett gott omdöme. Jag noterar under läsningen att bland de överlevande barnen finns inga med dåligt samvete kvar. De som har lyckats ta sig igenom skärselden har gjort det med ett ljust sinne för kärleken till sin nästa, och i viss mån - med humorn i behåll.
Det är inte i den lilla människan som ondskan bor, utan det är då hon drunknar i de stora organisationerna och ideologierna som hon blir korrupt och gemen.

Johnny Winter - Mean Mistreater 
R.L Burnside - See My Jumper Hanging On The Line

Avslutad bok: Svetlana Aleksijevitj: De sista vittnena
Påbörjad bok: Svetlana Aleksijevitj: Tiden second hand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar