fredag 1 juni 2018

Heracleum sphondylium




Att det snart är sommarlov känns både helt förståeligt och obegripligt, på samma gång. Sommarvärmen håller i sig, det syns på trädgården som nu börjat anta en mogen sensommarton; gräset är gult och jag har inte behövt klippa det på över en vecka, fruktträden har blommat över, och för första gången sedan fem år står mitt gamla stormfällda äppelträd med kart. Ute i skogen är marken fortfarande grön men de skiraste örterna slokar i väntan på regnet. Vi är fler som lever ett tillbakadraget liv i skydd från solvärmen. Det är ljuvligt här nu på morgonkvisten, när morgonljuset silar in genom det täta grenverket och innan det sakta lyfter över östdungen. Fåglarna sjunger och emellanåt vågar sig den större hackspetten ända fram till mina små fruktträd här intill, på avstånd kraxar fasantuppen och en mindre grupp tranor, mängder av sångare. Från badrumsfönstret hörs ibland gruffandet av igelkotten som gav sig tillkänna igår kväll, det var bara en fråga om när för jag har sett bajsspår sedan två veckor tillbaka. Han brukar ligga precis där nere, tryggt tryckt mot källargrunden, och kyla av sig.

Kotte gillar kattmat


Nu hörs blåmesens fågelungar från holken på garaget, de tystnar igen så snart föräldern har anlänt med maten och ljudet ersätts av andra, säkert lika hungriga djur, för att snart återkomma. Föräldrarna har bråda dagar nu och det kommer att sätta spår på både fjäderdräkt och hull men än finns det mängder av knytt i skogens skafferi att smaska på.


Jag hittade fyra små fästingar igår, två kröp på benen och två hade satt sig, och så har jag råkat stöta in i en loka. Ute i skogspartiet har undervegetationen tagit ett rejält språng sedan granarna knäcktes för fyra år sedan, det kan vara dags att inventera men jag vill låta det bero ett tag till. Än har jag bara klippt en stig där jag måste ta mig fram, så buskiga och greniga växter tar snabbt över gångytan; det måste ha varit där jag stötte på den, troligen ett ungt exemplar. Eldmärkena syns ännu på insidan av låret och armen, trots att vi var på simhallen igår, så det får bli en dag till i skuggan. Visst är det härligt att kunna slösa på soldagarna...


June 1, 1974 - Kevin Ayers, John Cale, Brian Eno, Nico

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar