lördag 9 juni 2018

Den andra sidan

som upplagt för konspiration
Blåmesarna har lämnat boet, skanderande under skrål och skrön hur jävla bra de är på att flyga. Föräldrarna sitter utmattade en bit ifrån med vars en pava champis och ser på. Den ungdomen.

..........

Igår skjutsade jag tösen till stationen, för vidare transport till Europas södra utposter där hon ska vistas med sin andra familj. Undrar hur vädret ter sig där. Här är det nu så torrt att det lätt går att se likheter med södra Spanien i månaden Augusti, men min jämförelse är från 70/80/90-talen, idag är kanske Sahara där och knackar på.
Juni månad har gjort anspråk på både liv och lust. Igår kom jag hem och fann Kotte liggande på samma plats där jag såg honom från badrumsfönstret kl 06.30. Kilade ut och fann honom, eller det som var resterna av honom, liggande på rygg och med tussar utdragna. Sorg. Jag insåg naturligtvis att stackaren var död, men kunde inte förmå mig att lägga honom till sista vilan förrän jag hade avvaktat ett par timmar. Så jag vände på den lilla kroppen och ställde i förtvivlan dit en skål med färskvatten, tittade på avstånd om något hände, för att inte störa, han såg så fridfull ut, men snart var han helt täckt av flugor... Först när han var begraven upptäckte jag platsen där det måste ha skett, ca 10 meter bort låg bitar av taggigt och fjunigt skinn, en bit av rabatten tillplattad av något tungt och stort. Det måste ha varit grävlingen, eller räven som skällde från hästhagen intill i morse. Naturen kan ibland kännas lika omöjlig att förstå som samhället. Nu vilar Kotte bland benen av mina små vaktlar, jag hoppas att de snart spökar och ger igen från den andra sidan.

Snart ska jag in till Kommunen och hålla möte med konsthallscheferna. Jag har tillsammans med en vän råddat ihop en sak som kommer att ge efterdyningar av god smak en lång tid framöver. Kommunen är tondöv, som vanligt, men konstföreningen är på. Och i afton ska jag pigga upp mig med en barockkoncert och litet god mat och dryck. Livet går vidare, eller som Herakeitos lär ha sagt:

"Större del i döden erhåller större del i livet"
 

Hans Arnold


Drag Ropes - Storm Corrosion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar