söndag 22 maj 2016

små tankar om frihet


För mig har friheten varit viktig för att jag ska kunna fungera och bli en behaglig person. Idag när jag låg på bryggan efter årets första dopp, och friden lägrade sig i ljudet av vinden och fåglarna, funderade jag på ordet och kom fram till att frihet är något man får, inte något man tar. För att kunna känna sig fri måste det finnas ett skyddsnät, en grundtrygghet som ger dig utrymme att vara dig själv. Att istället ta sig friheter är en fräckhet som förutsätter att man har något att ösa ur och det implicerar också att det är något man tar för givet. Det är en stor skillnad mellan att få frihet och att ta den.

Allt vad jag begär - Mikael Wiehe
I've Got To Reach You - Bubble Puppy
Are You With Me, Baby - Demian


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar