torsdag 19 maj 2016

Kaliber

bästa tiden är nu
efter en lång dags resa Sundsvall t/r och med nödlandning i Jönköping blev den komplediga dagen därpå en dag av vegetativt studium. Först framåt eftermiddagen tog jag mig ut för att hjälpa vännen inne i Ljungbyhed att flytta resterna av det som förra året varit en enorm dubbeltall, men arbetet bestod av en timmes slit och en timmes fika i trädgården, så jag kan inte säga att jag förtog mig. På vägen hem hämtade jag upp tösen hos ridläraren och fick se henne rida igen, något jag inte har kunnat göra sedan jag började arbetet i Malmö. Hon har utvecklats till en mycket lyhörd ryttare, styr med subtila medel och sitter som en kentaur under galoppen. Det var en stor glädje att se vilken kontroll hon har och jag vet att tränaren vill att hon ska börja tävla i dressyr. Det hade varit kul, men eftersom tösen är lika sorgligt ointresserad av tävlingar som jag är, så har vi inte undersökt saken närmare.

Kvällen ägnades åt ett långt telefonsamtal och när jag vaknade i morse hade känslan dröjt sig kvar. Att en röst kan ge sådan närvaro är en ny känsla för mig och jag har förstått att det är ömsesidigt. En får se vad framtiden ger, men bara att få prata med en annan människa innan läggdags är tillräckligt för att rubba mina cirklar. Det trygga ytspänningsskiktet tunnas ut, och risken för att sjunka samtidigt som jag kan välja att flyga iväg, uppåt, uppåt, blir uppenbar. Att hålla känslorna i balanserat nolläge är tryggt men blir tråkigt i längden... och alla älskar ett äventyr.

En förälskelse har stora fördelar, men likt våren går den skira grönskan över och mognaden är inte lika lätt att uppskatta. Med mognad kommer ansvar. Om jag lyckas hålla mig i skinnet och ta vara på de erfarenheter jag har odlat under åren, kanske det går att balansera på livets slaka lina igen, men först måste jag träna upp balansen. Eller rättare sagt: först hitta den nya tyngdpunkten, sedan därefter söka balans. Livet är en evig kalibreringsprocess.

Muddy Waters - You Can't Lose What You Ain't Never Had
Krokodil - Lady Of Attraction
Peter Green live in Southern California 1969

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar