lördag 7 maj 2016

den lille Havefrue

när klockan är åtta är det redan så varmt att det går att ha dörrarna öppna, så jag tar med mig teet och frukosten ut på trappan och sitter här och njuter av solen och den nyklippta gräsmattan. Igår var jag på galej inne i Helsingborg och bjöds på lyxlunch av S som kommit ner från Storstaden, och om några timmar kommer mamma hit och då ska det bli äppelträdsplantage och trädgårdsfika. Jag har gjort en stor gryta som vi kan värma under tiden och så få vi se vad som händer under dagen. Jag kanske tar en cykeltur till Jällabjär igen, den rundan gillar jag. Men en sak är jag säker på, det blir i alla fall ett trevligt telefonsamtal framåt kvällen, med sommarplaner och trevande frågor om ditten och datten, precis som förra gången vi talades vid.

Nu sitter jag i alla fall här, i solen, och lyssnar på alla läten omkring mig, och njuter av att vara klar med alla måsten. Måstena har jag reducerat till ett trevligt minimum, och det jag verkligen måste göra brukar bli pyssel istället för krav. Tag min trädgård som exempel, här har jag lämnat kvar löven i rabatterna, och när det börjar gro och spira lyser mullen brunröd istället för tradigt bruntorr, och maskar och kräldjur kan få sitt. Ibland hör vi hur det prasslar till och om man är snabb kan man försiktigt lyfta ett löv för att finna en skalbagge eller en mus sitta där under.

Ännu är häcken som skärmar av mot vägen inte grön, så jag känner mig litet busig där jag sitter i mina trosor. Fick slänga av mig träningsbyxorna eftersom det blev för varmt. Tänk att för bara några dagar sedan var det så kallt och ruggigt att jag fick funderingar på att flytta! nu är de tankarna fullständigt bortblåsta. Skam den som ger sig...

Det gamla äppelträdet som föll i höstas har fått knoppar och små krusiga blad sträcker sig upp mot solen. Om några månader, till hösten, kommer jag att få veta om trädet har klarat sig. Vem vet, kanske  jag kommer att ha ett liggande och lättplockat äppelträd nästa sommar?


Burnin Red Ivanhoe - Rotating Irons


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar