lördag 16 april 2016

Karthago

Diane Arbus
Kid with toy grenade
sitter på den gröna dynan, utomhus, mellan skurarna. Fåglar som sjunger, en gröngöling svarar och den andre flyger genast till mötes. Trastsång, lövsångare, gärdsmyg, stjärtmes och gransångare hörs från min plats på bänken där jag sitter på tvärs med benen på armstödet. Jag läser Oates och har lyckats komma in i slutkapitlet. Det är inte för att hon är långrandig, det är Oates aldrig, utan för att jag har dagsljuset till min hjälp. Ögonen tycks tröttna fort vid elljuset, och under vintern läser jag få böcker numera. Jag tröttnar fort på saker.

När tvätten är klar börjar det småregna, jag lämnar min plats på bänken och plockar undan dynorna. Börjar plocka sten och slänger dem i bäcken, hittar fler och större stenar och en del rivsten som surgrannen hade dragit upp den sommaren innan jag flyttade hit. Jag öser tillbaka dem i vattnet, frenetiskt. Det är som om jag vill hämnas på något och jag känner mig litet fräck. Även om bäckpartiet är mitt, även om surgrannen hade gjort fel, känns det som om jag gör något busigt. Jag är väl en mes.

Nu låter det från hästhagen bakom granet. Fyra speedwaymotorer av olika storlekar brummar helvetiskt, det skär genom märgen på mig och jag stegar ut för att kolla vad som står på. Hästarna blir ju rädda, för fan. Det visar sig vara grannen själv som grinar elakt. Vänta bara tills han tar fram den stora motorn. Jag blir ledsen och får sätta mig en stund när jag är tillbaka på tomten. Fan, våt om rumpan av regnvattnet som stannat kvar på aluminiumstolens fåror. Byter jeans och hänger tvätt, nu kom solen en stund. Fortsätter plocka småsten ur gräsmattans utsparkade mullvadshögar, det är ett sisyfosarbete. Tröttnar och plockar fram dynan igen, lägger boken på bordet och vill in och brygga kaffe. Snart fyra, måste ju äta! Soppan är nästan upptinad, så jag tvekar om jag ska värma den på elspisen eller tända en brasa. Tar en apelsin istället.

Nu är det gråväder igen, motorljudet har avstannat och jag går ut. Fåglarna tycks strunta i sådant som störande buller och människor. Jag borde lära mig göra detsamma.

Karthago - String Rambler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar