måndag 4 april 2016

Panamadokument, Europium och zebrafiskar


Idag, för exakt tio år sedan, vräktes jag med tösen från det hyrda huset utanför Tyresö, sedan dess har mycket hänt med livet. Sammantaget kan jag konstatera att utan en katastrof eller två hade jag inte kunnat bryta mig loss från ett destruktivt förhållande eller vågat ta klivet ut i min egen verklighet. Jag har fått erfara att ensamhet kommer med dubbel kamp för överlevnad, dubbelt så hög arbetsbelastning och hälften så stor ekonomisk möjlighet, men jag skulle ha mycket svårt att återgå till det stadium jag var i förut. Idag kallar jag mig fri.


"Please tell a story about a girl who gets away.”I would, even if I had to adapt one, even if I had to make one up just for her. “Gets away from what, though?”“From her fairy godmother. From the happy ending that isn’t really happy at all. Please have her get out and run off the page altogether, to somewhere secret where words like ‘happy’ and ‘good’ will never find her.”“You don’t want her to be happy and good?”“I’m not sure what’s really meant by happy and good. I would like her to be free. Now. Please begin." 
— White is for Witching, Helen Oyeyemi


Enligt senaste forskningsrön går det att se på zebrafirrens hjärna hur den formas direkt efter en maktkamp. Man menar att en mentalitet förstärks, och fortsätter förstärkas, ändå tills ett plötsligt avbrott ändrar inriktningen. Jag är som bekant inte särskilt pigg på att lita blint på mekanistiska principer, så jag tänker ta nyheten med en nypa salt, däremot är jag med på att det är dina vibbar som avgör hur du blir mottagen. En kollega kallar det mobbningsfrekvensen.

Vi människor är flockdjur och fungerar som sådana. Somliga av oss är ledare (vissa är bra sådana) men flertalet av oss är underordnade och som sådana är vi hänvisade till våra instinkter. Som flockdjur pejlar vi av varandra och avgör därefter om vi vågar följa eller ej, om det är värt energin. För att anknyta till gårdagens inlägg kan jag tillägga att oavsett din läggning som underordnad eller överordnad är vi alla beroende av varandra för vår existens, förstår vi inte det kommer Mammon snart och tar oss, snabbt som blixten ur en oljad horisont... 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar