lördag 27 april 2013

Kulla Gulla

idag har jag varit ute i trädgården nästan hela dagen. Tekla har haft en kompis hemma på övernattningsfest och de har roat sig på sitt håll medan jag har kunnat elda och få bort en hel del sådant som jag har samlat på mig, bl.a de fem döda enarna jag tog ner under förra veckan och alla fjolårshallonen, nerblåsta björkkvistar, den förhatliga ginsten och några andra döda buskar som åkte med i farten. Jag vill inte att min trädgård skall vara prydlig men den skall vara till lust för både mig och fåglarna. De grövre engrenarna har jag sparat för att prova på att göra en gärsgård runt en plantering så småningom. Ja, det har varit fullt ös hela dagen med början i hotellfrukosten som har blivit en tradition här hemma vid övernattningar och eftersom jag är en sådan daredevil satte jag även på en maskin tvätt att hänga ut. Jag hade tur, för det blev minsann riktigt gott torkväder så jag satte på en till. Litet roar den dumme... jo, så har jag satt ungarna på arbete med. De fick plocka späda nässelplantor och jag tog upp min sista burk hönsbuljong ur frysen till lunchsoppan som tog ett tag att färdigställa eftersom barnen var väldigt noggranna med att få nässlorna rena och fina men go mad tar lang tid at lave, som dansken säger. Till soppan åt vi vaktelägg. Utomhus! herregud vad skönt...

Just nu väntar jag på att middagen skall bli klar och jag har t.o.m korkat upp en god flaska Barolo för att fira att jag inte kommer att orka åka på musikevenemang ikväll och för att jag kände för det. Nu får det vara slut med fröken präktig. Det enda som saknas nu är en god cigarr.

http://youtu.be/SEuKkcX1uKA

4 kommentarer:

  1. Cigarr var ett tag sedan, men jag tror banne mig jag ska köpa mig några.

    Lyckligtvis har vädret varit tråkigt här idag, för jag tror inte jag hade orkat vara ute och greja... Å andra sidan har jag inte kunnat lata mig på min bedagade altan, heller...

    SvaraRadera
  2. äh vet du, jag tänker plantera doftande schersmin och ljuvliga klängande kaprifoler på min altan... så slipper jag bry mig om flagnande färg ett tag ;)

    SvaraRadera
  3. Jag bryr mig inte så mycket... (förutom att det är dumt att taket läcker som ett såll så att det inte är så trivsamt att sitta där när det regnar) men jag tror att grannarna gör det. Och den är verkligen FUL, så där så att den skämmer hela huset.

    Men när jag fått renoverat ska jag ändå plantera klänggrejer, jag också! :)

    SvaraRadera
  4. haha... stackars grannarna ;) jo, ett tak är ju fint att sitta under när det regnar... dessa underbara sommarregn! just nu hittar jag inte något negativt med sommaren

    SvaraRadera