tisdag 23 april 2013

Kallocain

ikväll har jag haft en nyfunnen vän här. Vi träffades några gånger på simhallen i Perstorp dit hon gick på simskola med sin yngsta dotter och började snacka litet efter ett tag när vi insåg att vi hade samma tider. Det är aldrig särskilt mycket folk på simhallen en måndageftermiddag, så vi tyckte nog båda initialt att det kändes bättre att prata än att låtsas som om det regnar. Det visade sig att hon bodde i grannbyn, hade en dotter i Teklas ålder och i takt med tiden visade det sig även att vi hade massor att prata om. När simskolan tog slut förra veckan beslutade vi oss för att byta telefonnummer och på den vägen är det. Tekla och dottern fann varandra omedelbart i alla likheter, intressen, pratlust och gemensamma bekanta. Vid middagsbordet snackades det om litteratur, hästar, kompisar, musik, pinsamheter, jobbigaste minnet och roligaste läraren, arbete, konst, mat, gemensamma bekanta, utbildningar, drömmar och familjer... och om vilka härliga ungar vi har! de pratade och pratade och vi pratade och pratade och vips var klockan över nio, vilket är sent för oss som bor ute på landet. Det blev en skön tisdagskväll med levande ljus, en brasa, litet Spaghetti alla Puttanesca och kaffe och några bitar choklad - helt opretentiöst och precis som jag gillar't. Nu har jag diskat och fällt ihop slagbordet och ordnat så att Tekla får en fin frukost på sin födelsedag. Hon kommer att drömma fint i natt lilla stumpan, och jag med. 

4 kommentarer:

  1. Du... vilken fin kväll! Och så finns det de som tror att en inte kan finna nya vänner, i vuxenlivet?

    (Vad är det med katter och trånga lådor? ;))

    SvaraRadera
  2. ja, men om man har stängt butiken kommer inga nya, fräscha varor in... ;)
    Hon arbetar inom restaurang och jag är humanist. Båda gillar vi människor och mänskliga handlingar och ritualer och skrattade gott över hur lika restaurangbranschen och konstvärlden faktiskt är ;)

    och katterna ja :) så lättjefulla att man blir alldeles avundsjuk!

    SvaraRadera
  3. Himla bra uttryckt! Själv rebootade jag i princip hela mitt liv för 11-12 år sedan och bortsett från mina syskon och ett par gamla klasskompisar (återseenden via FB) så är alla mina vänner människor jag mött efter det!

    Jag vill ha katt igen. :/

    SvaraRadera
  4. genom rebooting slipper man gamla jästa och spruckna tomater nederst i kylfacket, får att spinna vidare på liknelsen. :) En utvecklas ständigt, mentalt och ibland glider en isär, ibland dras en samman. Det beror på livet och bagaget.

    ja... jag har förstått att du saknar dina systrar. Katter är bra när man behöver varva ner! vuxna katter då... ;)

    SvaraRadera