fredag 1 oktober 2021

Klassresa


 En klassresa är en resa som startar från en känd plats och går mot ett mål dit du aldrig når. Orden är tagna rakt av, nästan. Lånade av vår mest kände kriminolog ur ett sammanhang jag inte minns. Du lämnar det välkända för att aldrig någonsin komma fram. Egentligen går flertalet klassresor i omvänd riktning men framgångssagan är mer omhuldad trots sin litet banala förutsägbarhet. Vill flertalet verkligen bara höra berättas om framgångssagor. Jag känner inte igen mig. Att klassresan kan göra ont i människosjälen har jag inte fått berättad för mig men jag vill gärna lyssna. Höra hur även andra har känt sig förlorade. Slippa vara ensam i besvikelsen att göra andra besvikna. Ensamhet kan se så olika ut. Likt kärlek och andra starka känslor är ensamhet inte lätt att sortera i kastramen. Skuggspel som skapar ackord. Dur eller moll som förstärker och drar av. Att känna nyanserna är väl också rikedom. 

Jag samlar på mig vackra ord och hoppas att de smittar av sig. Under pandemin har orden varit få, kanske det har gjort att det har blivit svårare att uttrycka sig. Liksom tveksamt, som sekunden innan vi tar varandra i hand eller funderar på om vi ska ge varandra en kram. Frågan om sopar effektivt bort all spontan glädjeyttring. Ord blir lätt hårda utan hud.

Sacri Monti - Staggered In Lies

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar