fredag 18 juni 2021

Skrot

 Jag skrotar runt i trädgården och gör saker, pillar med basilikan, tar en kruka i taget som får stå och dra i vatten innan omskolning, de som är klara sticks ner där det finns plats i bäddarna. Lyssnar på härmsångaren, trädpiplärkan, duvorna och lövsångaren som underhåller i bakgrunden, och tittar på när rödstjärthonan febrilt sörjer för sina småttingar under garagetaket. Vår gamle stilige hanne brukar dyka upp litet senare och sitter då och ståtar på tvättlinan medan han sjunger sin kända mix av törnsång, ärtsång och rödstjärttrudelutt. Det ser rätt lustigt ut när han balanserar på slak lina, stjärten roterar som en propeller och han hoppvänder sig ständigt om för balansen så därför ser jag till att ha något tungt hängande där åt honom. Han verkar uppskatta det. Fyra sköna dagar med tösen ligger bakom, vi har badat, simmat, nycklat litet gräs och andra växter, tittat på trollsländor och lyssnat på fåglarna. Det gick snabbt att komma in in i de gamla rutinerna; hon har kunnat teckna igen och träffat kompisar och gjort sommarlovssaker, och jag har fixat, grejsat och pillat med sådant som jag brukar. Det är stor skillnad på tystnad och tystnad.

Nu ska jag byta om till något anständigt och cykla till badet, och i kväll kanske det blir ett tag med gräsklipparen som stod i garaget hemma hos mamma. Den heter Easy-Start, och har spakar, reglar och knappar för både ditten och datten, och för att klippa gräs kräver den att man först läser manualen innan man kör tillbaka till reparatören och blir utskrattad. Maskiner skrämmer mig en smula, sådana som jag ska ha lie. 

Pimpinell, don efter person


Moxy - Moxy (full Album)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar