onsdag 2 juni 2021

insomnia

 Det blev juni och doften från äppelblommorna ersattes av syren och liljekonvalj. Jag kan inte minnas att jag har upplevt en liknande blomning av fruktträd förut, dofterna har varit makalösa och vårvindarna fyllda av rosa och vita blomblad som singlat ner och bäddat in stigar och vägkanter i fluffiga valkar. Strutbräken och rabarber har nått sin maxhöjd nu, och aklejorna, kärringtanden och röllekan blommar, det är bara junis vackra tjärblomsterbestånd vid brevlådan som inte har slagit ut än. Mina odlingsbäddar växer däremot stadigt och snart är där lika tovigt av bönor och luktrankor som förra året. 

Kl 04:00 startar fågelsången, det vet jag med exakthet eftersom sömnen har varit sämre än vanligt. Jag vaknar ofta kl 01.30 och vänder och vrider på kroppen, ibland kan jag känna hur jag försvinner och får märkliga syner, men hinner knappt tänka 'skönt' innan jag återkommer igen. Ja, sådär håller det på. Nackstelhet och minnesförlust, magont och nedstämdhet som ett brev på gamla postverket. På radio igår hörde jag att tankspriddhet skulle vara bra för kreativiteten... det var alzheimerforskare Henrik Jörntell vid Lunds universitet som sa det där, men jag undrar. Jag kan däremot till fullo hålla med om att ensidigt fokus på kemiska funktioner inte berättar allt om hjärnans förehavanden, och att vi måste lära oss att lösa problem genom att förstå mekanismerna bakom hjärnan och sjukdomsförloppet. Att hjärnan inte är som en dator med separata och förutsägbara funktionscentra, utan en mjuk massa som samarbetar i sin helhet genom slumpvisa impulsöverföringar, är ett ganska nytt grepp inom hjärnforskningen. Tanken liknar mykorrhizan och är inte svår att förstå för en humanist, däremot blir den svår att få grepp om på kirurgisk nivå som tenderar att bli teknisk och ställer krav på exakthet. Jag minns plötsligt en av de där korta drömsekvenserna jag hade i natt, och att jag kom fram till att människan är överlägsen på problemlösning men usel på att förstå problem. Det är ingen dum tanke, trots sömnbristen. Kanske hjärnforskare Jörntell har rätt, ändå...



Ny syn på hur hjärnan fungerar, LU 19/4-19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar