måndag 6 maj 2019

Dunning-Kruger


 Äntligen är det måndagkväll, den långa arbetsdagen är över och jag kan pusta ut ett tag. Jag tänkte skriva litet om saker som jag gärna vill minnas framöver, som att ärtsångaren verkar ha hittat en respit i min trädgård t.ex. För några år sedan var ärtsångaren en fågel som jag aldrig hade hört, och nu är den och tranorna, stjärtmesarna, gärdsmygen och morkullan nästan ett dagligt inslag här (beroende på årstid, såklart). Måtte jag aldrig ta sådant som fågelsång för givet. 


I FNs stora rapport om biologisk mångfald har det visat sig att en miljon djurarter närmar sig utrotning, och hastigheten för försvinnande arter eskalerar. Om inte något drastiskt görs med vår västerländska livsstil, och om vi inte slutar att enögt stirra på människan som om hon vore den enda arten, kommer vi nog snart att se oss själv som en i mängden arter på väg mot utrotning. På många vis tycker jag att vi redan är där, men vi ser det inte själv. Krig och massutrotning sker på grund av huvudlös slakt på våra habitat och matförråd, monumentala felprioriteringar av resurser och forskningsresultat. Jo, vi måste vara jordens mest korkade organismer.

Godnatt, jord.

 Lucifer Sam - Pink Floyd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar